Frisdrankreuzen VS beloven minder calorieën

Coca-Cola, Pepsi en Dr Pepper hebben beloofd dat ze er mede voor gaan zorgen dat Amerikanen de komende 10 jaar 20 procent minder calorieën binnenkrijgen.

De 3 grootste frisdrankmerken in Amerika deden hun belofte op 23 september tijdens het Clinton Global Initiative, een congres van de familie Clinton. Dat meldt het Parool.

Overgewicht tegengaan

De 3 gaan hun kleinere eenheden, light-varianten en waters met een smaakje promoten. Coca-Cola en Pepsi zetten al langer in op kleinere flesjes en blikjes om overgewicht en obesitas tegen te gaan. Bijkomend voordeel van kleinere eenheden voor de fabrikanten is dat ze op deze manier ook een grotere winstmarge binnenhalen.

De nieuwe strategie van de frisdrankfabrikanten wordt ook gezien als een manier om strengere wetgeving rond calorierijke frisdranken te omzeilen. In New York waren er plannen om grote drinkbekers frisdrank te verbieden en in San Francisco ligt een wetsvoorstel klaar voor belasting op suiker.

Lees ook:

Coca-Cola België lanceert Fïnley (2 september 2014)

Vitaminwater VS nu weer zónder stevia (14 augustus 2014)

Pepsi introduceert Next in Nederland (25 februari 2014)

Belgische frisdranktax van de baan (18 september 2013)

Lees ook
Voorlopig geen suikertaks in Nederland

Voorlopig geen suikertaks in Nederland

Staatssecretaris Blokhuis van volksgezondheid voert geen ‘suikertaks’ in. Het RIVM deed onderzoek naar de waarde van een verhoogde belasting op suikerhoudende dranken en concludeerde dat het een mogelijke maatregel is tegen overgewicht. De staatssecretaris vertrouwt echter op het Nationaal Preventieakkoord.

Felle woorden tussen Foodwatch en Kenniscentrum suiker & voeding

Felle woorden tussen Foodwatch en Kenniscentrum suiker & voeding

Foodwatch verwijt in een recent onderzoek de suikerindustrie dat het wetenschap gebruikt om suiker in een onterecht positief daglicht te stellen. Negen wetenschappers, betrokken bij de suikerindustrie, uiten zich publiekelijk in lijn met belangen van de industrie. Het Kenniscentrum suiker & voeding, de betreffende groep uit de suikerindustrie, noemt...

Brits onderzoek: textuur heeft aantoonbaar, maar complex effect op hongergevoel

Brits onderzoek: textuur heeft aantoonbaar, maar complex effect op hongergevoel

Britse wetenschappers namen de resultaten van 29 bestaande artikelen samen. Over het algemeen bewijst het onderzoek dat vast en viskeus eten beter vult dan vloeibaar en weinig viskeus eten. Er zijn echter veel uitzonderingen en onderzoeken zonder significante conclusie, dus is er geen simpele of eenduidige conclusie te trekken.