Frisdrankreuzen VS beloven minder calorieën
Coca-Cola, Pepsi en Dr Pepper hebben beloofd dat ze er mede voor gaan zorgen dat Amerikanen de komende 10 jaar 20 procent minder calorieën binnenkrijgen.
De 3 grootste frisdrankmerken in Amerika deden hun belofte op 23 september tijdens het Clinton Global Initiative, een congres van de familie Clinton. Dat meldt het Parool.
Overgewicht tegengaan
De 3 gaan hun kleinere eenheden, light-varianten en waters met een smaakje promoten. Coca-Cola en Pepsi zetten al langer in op kleinere flesjes en blikjes om overgewicht en obesitas tegen te gaan. Bijkomend voordeel van kleinere eenheden voor de fabrikanten is dat ze op deze manier ook een grotere winstmarge binnenhalen.
De nieuwe strategie van de frisdrankfabrikanten wordt ook gezien als een manier om strengere wetgeving rond calorierijke frisdranken te omzeilen. In New York waren er plannen om grote drinkbekers frisdrank te verbieden en in San Francisco ligt een wetsvoorstel klaar voor belasting op suiker.
Lees ook:
Coca-Cola België lanceert Fïnley (2 september 2014)
Vitaminwater VS nu weer zónder stevia (14 augustus 2014)
Altijd op de hoogte blijven?
Meer over
Lees ook
Foodwatch roept voor de vierde keer Suikermaxdag uit
Kinderen krijgen te veel suiker binnen. Ze eten dagelijks twee keer de geadviseerde hoeveelheid. Foodwatch vraagt aandacht voor de overconsumptie van suiker met de Suikermaxdag. Zaterdag 9 juli bereikten Nederlandse kinderen tussen de 4 en 8 jaar oud hun suikerlimiet voor een heel jaar.
Van suikerproducent tot suikerbietverwerker
Steeds meer voedselbedrijven weten waardevolle producten en materialen uit wat ooit hun restproducten waren te halen. Weinigen zijn hierin echter zo ver gevorderd als Royal Cosun.
SPA vermindert suikergehalte in frisdranken met 45%
Vanaf de lente van 2022 vernieuwt SPA de samenstelling van al hun frisdranken (bruisend en niet-bruisend). Voortaan bevatten de dranken 45 procent minder suiker en wordt er meer sap gebruikt. Ook krijgen alle frisdranken de benaming SPA Fruit.