Frisdrankreuzen VS beloven minder calorieën

Coca-Cola, Pepsi en Dr Pepper hebben beloofd dat ze er mede voor gaan zorgen dat Amerikanen de komende 10 jaar 20 procent minder calorieën binnenkrijgen.

De 3 grootste frisdrankmerken in Amerika deden hun belofte op 23 september tijdens het Clinton Global Initiative, een congres van de familie Clinton. Dat meldt het Parool.

Overgewicht tegengaan

De 3 gaan hun kleinere eenheden, light-varianten en waters met een smaakje promoten. Coca-Cola en Pepsi zetten al langer in op kleinere flesjes en blikjes om overgewicht en obesitas tegen te gaan. Bijkomend voordeel van kleinere eenheden voor de fabrikanten is dat ze op deze manier ook een grotere winstmarge binnenhalen.

De nieuwe strategie van de frisdrankfabrikanten wordt ook gezien als een manier om strengere wetgeving rond calorierijke frisdranken te omzeilen. In New York waren er plannen om grote drinkbekers frisdrank te verbieden en in San Francisco ligt een wetsvoorstel klaar voor belasting op suiker.

Lees ook:

Coca-Cola België lanceert Fïnley (2 september 2014)

Vitaminwater VS nu weer zónder stevia (14 augustus 2014)

Pepsi introduceert Next in Nederland (25 februari 2014)

Belgische frisdranktax van de baan (18 september 2013)

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
“Voedingsindustrie, pak de voedingskloof in het COVID-19-tijdperk aan”

“Voedingsindustrie, pak de voedingskloof in het COVID-19-tijdperk aan”

Die oproep doet de Access to Nutrition Initiative (ATNI) na hun lancering van de Global Access to Nutrition Index 2021 begin juli. De Index beoordeelde de 25 grootste wereldwijde voedsel- en drankenproducenten en hun bijdragen aan het aanpakken van ondervoeding.

Fructose: slechter dan 5 jaar geleden

Fructose: slechter dan 5 jaar geleden

Fructose is een van de meest besproken en onderzochte stoffen in de dagelijkse voeding. Het zoete bestanddeel van gewone suiker heeft al heel lang de schijn tegen, maar had altijd de wetenschappers mee. ‘Hoe is het nu met dat onderzoek gesteld?’ vraagt een lezer. Nou, het ziet er nu een stuk slechter uit voor fructose dan vijf jaar geleden.

Herformuleren suikerreductie: WUR ontwikkelde nieuwe tool

Herformuleren suikerreductie: WUR ontwikkelde nieuwe tool

In 2014 ondertekenden de rijksoverheid en enkele organisaties het Akkoord Verbetering Productsamenstelling met als doel minder zout, suiker en verzadigd vet in levensmiddelen. In de producten waarover destijds afspraken zijn gemaakt, is dit aandeel ook daadwerkelijk gedaald.