Friso kindervoeding per trein naar China

Friso Kindervoeding

FrieslandCampina heeft 2 mei 2017 een eerste container met Friso kindervoeding op de trein naar China gezet. Het zuivelbedrijf wil zo testen of dit naast zee- en luchtvracht een goede transportmethode is voor Friso kindervoeding. FrieslandCampina bekijkt per bestemming en product naar de meest efficiënte transportmethode. Vervoer per trein naar China moet dan ook worden gezien als aanvulling op transport per schip en niet als vervanging van.

CR Express

De treinrout staat bekend als de CR Express en wordt ook wel de Nieuwe Zijderoute genoemd. Het is een verzamelnaam voor vrachttreinverbindingen tussen China en Europa. De verbinding is gestart met grote elektronicafabrikanten die hun producten op deze manier snel en onder goede condities naar Europa kunnen vervoeren. De Chinese overheid heeft deze ontwikkeling in gang gezet in het kader van het “One Belt, One Road” initiatief.

Trein mogelijk goed alternatief

Als de test met Friso-producten slaagt, is vervoer via deze snelle treinverbinding voor FrieslandCampina een goed alternatief. Het is goedkoper en duurzamer dan luchtvracht en aanzienlijk sneller dan zeevracht.

Op de route moeten de containers zodanig geconditioneerd en gemonitord worden, dat de producten veilig en onder juiste condities worden vervoerd. Klimaatbeheersing, transportbeveiliging en de snellere reistijd (ongeveer twintig dagen verschil) zijn voor de producten van FrieslandCampina van groot belang.

Zeven landen

De container doorkruist zeven landen: Nederland, Duitsland, Polen, Wit-Rusland, Rusland, Kazachstan en China. Het vervoer via de Nieuwe Zijderoute is voor FrieslandCampina een veelbelovend alternatief.

Route China

Lees ook:

   
Lees ook
Winst Frieslandcampina krijgt knauw door coronapandemie

Winst Frieslandcampina krijgt knauw door coronapandemie

De omzet bleef dit half jaar nagenoeg gelijk, maar de winst daalde met 37,2%. Als gevolg van de voorspelde recessie volgende jaren, verwacht FrieslandCampina de bedrijfsvoering te veranderen en de productiviteit te verhogen.

Coronavirus zorgt voor tekort aan koelcontainers

Coronavirus zorgt voor tekort aan koelcontainers

Nederlandse foodbedrijven kunnen flink last krijgen van een gebrek aan koelcontainers, zo stelt ABN Amro. Zakelijke klanten van de bank geven aan dat het steeds lastiger wordt om deze containers te huren. De oorzaak ligt bij het stilvallen van logistieke ketens door de Chinese maatregelen tegen het coronavirus. Voor de uitbraak van het coronavirus...

‘Groei Chinese vleesconsumptie is niet oneindig’

‘Groei Chinese vleesconsumptie is niet oneindig’

Een steeds groter deel van de omzet van Nederlandse voedselproducenten komt uit het buitenland. Vooral de vleesindustrie zoekt meer naar buitenlandse afzetmarkten, nu steeds meer Europeanen vlees associëren met uitstoot en ongezond voedsel. Maar ook aan de groei in buitenlandse markten zal een einde komen, waarschuwt een rapport van ABN Amro. Vooral...