Friso kindervoeding per trein naar China

Friso Kindervoeding

FrieslandCampina heeft 2 mei 2017 een eerste container met Friso kindervoeding op de trein naar China gezet. Het zuivelbedrijf wil zo testen of dit naast zee- en luchtvracht een goede transportmethode is voor Friso kindervoeding. FrieslandCampina bekijkt per bestemming en product naar de meest efficiënte transportmethode. Vervoer per trein naar China moet dan ook worden gezien als aanvulling op transport per schip en niet als vervanging van.

CR Express

De treinrout staat bekend als de CR Express en wordt ook wel de Nieuwe Zijderoute genoemd. Het is een verzamelnaam voor vrachttreinverbindingen tussen China en Europa. De verbinding is gestart met grote elektronicafabrikanten die hun producten op deze manier snel en onder goede condities naar Europa kunnen vervoeren. De Chinese overheid heeft deze ontwikkeling in gang gezet in het kader van het “One Belt, One Road” initiatief.

Trein mogelijk goed alternatief

Als de test met Friso-producten slaagt, is vervoer via deze snelle treinverbinding voor FrieslandCampina een goed alternatief. Het is goedkoper en duurzamer dan luchtvracht en aanzienlijk sneller dan zeevracht.

Op de route moeten de containers zodanig geconditioneerd en gemonitord worden, dat de producten veilig en onder juiste condities worden vervoerd. Klimaatbeheersing, transportbeveiliging en de snellere reistijd (ongeveer twintig dagen verschil) zijn voor de producten van FrieslandCampina van groot belang.

Zeven landen

De container doorkruist zeven landen: Nederland, Duitsland, Polen, Wit-Rusland, Rusland, Kazachstan en China. Het vervoer via de Nieuwe Zijderoute is voor FrieslandCampina een veelbelovend alternatief.

Route China

Lees ook:

   
Lees ook
FrieslandCampina stapt over op papieren rietjes

FrieslandCampina stapt over op papieren rietjes

Zuivelproducent FrieslandCampina vervangt alle plastic rietjes in Europese drankverpakkingen met papieren alternatieven. Komend jaar zullen er meer dan 100 miljoen plastic rietjes worden vervangen op verpakkingen van onder meer de merken Fristi, Optimel en Chocomel. Om de papieren rietjes even functioneel te maken als de plastic variant moest een aantal...

Aviko breidt uit in China

Aviko breidt uit in China

Aviko verwerft een meerderheidsbelang van 90% in de Chinese fritesproducent Hongyuan Louis. Hiermee breidt het Nederlandse bedrijf zijn activiteiten in China uit met een productiecapaciteit van 50.000 ton. Aviko is sinds 2007 actief in China met productieactiviteiten in Gansu. In de afgelopen jaren heeft de fritesproducent een commercieel distributienetwerk...

De weg naar CO2-neutrale productie

De weg naar CO2-neutrale productie

Duurzame ambities vragen om inventiviteit, een lange adem en flinke investeringen in techniek. Drie koplopers vertellen over hun weg naar een CO2-neutrale foodfabriek. ‘Het is echt pionieren.’ Afbeelding: Biovergisters (Suiker Unie) Oregano, dille, witte en zwarte peper, foelie, nootmuskaat en kaneel zijn slechts een paar van de circa...