Friso kindervoeding per trein naar China

5 mei 2017

FrieslandCampina heeft 2 mei 2017 een eerste container met Friso kindervoeding op de trein naar China gezet. Het zuivelbedrijf wil zo testen of dit naast zee- en luchtvracht een goede transportmethode is voor Friso kindervoeding. FrieslandCampina bekijkt per bestemming en product naar de meest efficiënte transportmethode. Vervoer per trein naar China moet dan ook worden gezien als aanvulling op transport per schip en niet als vervanging van.

CR Express

De treinrout staat bekend als de CR Express en wordt ook wel de Nieuwe Zijderoute genoemd. Het is een verzamelnaam voor vrachttreinverbindingen tussen China en Europa. De verbinding is gestart met grote elektronicafabrikanten die hun producten op deze manier snel en onder goede condities naar Europa kunnen vervoeren. De Chinese overheid heeft deze ontwikkeling in gang gezet in het kader van het “One Belt, One Road” initiatief.

Trein mogelijk goed alternatief

Als de test met Friso-producten slaagt, is vervoer via deze snelle treinverbinding voor FrieslandCampina een goed alternatief. Het is goedkoper en duurzamer dan luchtvracht en aanzienlijk sneller dan zeevracht.

Op de route moeten de containers zodanig geconditioneerd en gemonitord worden, dat de producten veilig en onder juiste condities worden vervoerd. Klimaatbeheersing, transportbeveiliging en de snellere reistijd (ongeveer twintig dagen verschil) zijn voor de producten van FrieslandCampina van groot belang.

Zeven landen

De container doorkruist zeven landen: Nederland, Duitsland, Polen, Wit-Rusland, Rusland, Kazachstan en China. Het vervoer via de Nieuwe Zijderoute is voor FrieslandCampina een veelbelovend alternatief.

Route China

Lees ook:

   

Altijd op de hoogte blijven?