Fusie Rainforest Alliance en UTZ

Fusie Rainforest Alliance en UTZ

De keurmerken Rainforest Alliance en UTZ zijn vanaf 1 januari 2018 gefuseerd. De twee internationale certificeringsorganisaties voor duurzaamheid geloven dat ze zich moeten blijven ontwikkelen en innoveren om uitdagingen als klimaatverandering, ontbossing, stelselmatige armoede en sociale ongelijkheid efficiënt aan te pakken. Samen kunnen ze ene groter verschil maken.

De organisaties gaan verder onder de naam Rainforest Alliance. Hiervoor is gekozen vanwege de herkenbaarheid en betrokkenheid van consumenten. Door de krachten te bundelen, bieden beide organisaties gezamenlijk een toonaangevend platform om de vraag naar verantwoord ingekochte producten te helpen vergroten.

Het keurmerk blijft zich inzetten om wereldwijde sociale en milieuproblemen te bestrijden. Samen vergroten en versnellen ze hun werk om agrarische landschappen te vernieuwen en bossen te behouden; duurzaam levensonderhoud te bevorderen en klimaatbestendigheid in kwetsbare regio’s te ontwikkelen; en om bedrijven te veranderen, waardeketens te innoveren en consumenten te betrekken bij positieve veranderingen.

Eerder gaven de organisaties aan dat ze één mondiale certificeringsstandaard willen ontwikkelen. Deze standaard moet de certificering voor boeren versimpelen en bedrijven in staat stellen om op efficiënte wijze duurzamere toeleveringsketens te realiseren. Ook blijft de Rainforest Alliance haar diplomatieke activiteiten uitbreiden en nieuwe samenwerkingen aangaan om landschappen in belangrijke regio’s te beschermen.

Lees ook
COV streeft naar duurzame arbeid in de vleessector

COV streeft naar duurzame arbeid in de vleessector

Zomer 2021 startte de Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) en haar leden na gesprekken met de toenmalige Ministers van LNV en SZW, vakbonden en de dierenbescherming met het initiatief ‘Naar duurzame arbeid in de vleessector’.

Avocado’s van supermarkt Picnic krijgen extra beschermlaagje voor langere houdbaarheid

Avocado’s van supermarkt Picnic krijgen extra beschermlaagje voor langere houdbaarheid

Online supermarkt Picnic voegt een dun beschermlaagje toe aan avocado’s om deze langer eetbaar te houden. De bescherming is een plantaardig product afkomstig uit de schillen, zaden en pulp van vruchten, dat wordt aangebracht door de Nederlandse leverancier. Klanten van Picnic kunnen de vruchten hierdoor langer gebruiken.

CSM Ingredients presenteert eerste duurzaamheidsverslag

CSM Ingredients presenteert eerste duurzaamheidsverslag

CSM Ingredients, innovatie- en productiebedrijf van food tech ingrediënten, presenteert een nieuwe benadering van duurzaamheid met zijn “Thrive for Impact”-plan. Met dit plan wil het bedrijf een verantwoorde manier van zakendoen waarbij de maatschappij en planeet centraal staan bevorderen. Daarvoor presenteert CSM Ingredients zijn eerste duurzaamheidsverslag...