Fusie Rainforest Alliance en UTZ

Fusie Rainforest Alliance en UTZ

De keurmerken Rainforest Alliance en UTZ zijn vanaf 1 januari 2018 gefuseerd. De twee internationale certificeringsorganisaties voor duurzaamheid geloven dat ze zich moeten blijven ontwikkelen en innoveren om uitdagingen als klimaatverandering, ontbossing, stelselmatige armoede en sociale ongelijkheid efficiënt aan te pakken. Samen kunnen ze ene groter verschil maken.

De organisaties gaan verder onder de naam Rainforest Alliance. Hiervoor is gekozen vanwege de herkenbaarheid en betrokkenheid van consumenten. Door de krachten te bundelen, bieden beide organisaties gezamenlijk een toonaangevend platform om de vraag naar verantwoord ingekochte producten te helpen vergroten.

Het keurmerk blijft zich inzetten om wereldwijde sociale en milieuproblemen te bestrijden. Samen vergroten en versnellen ze hun werk om agrarische landschappen te vernieuwen en bossen te behouden; duurzaam levensonderhoud te bevorderen en klimaatbestendigheid in kwetsbare regio’s te ontwikkelen; en om bedrijven te veranderen, waardeketens te innoveren en consumenten te betrekken bij positieve veranderingen.

Eerder gaven de organisaties aan dat ze één mondiale certificeringsstandaard willen ontwikkelen. Deze standaard moet de certificering voor boeren versimpelen en bedrijven in staat stellen om op efficiënte wijze duurzamere toeleveringsketens te realiseren. Ook blijft de Rainforest Alliance haar diplomatieke activiteiten uitbreiden en nieuwe samenwerkingen aangaan om landschappen in belangrijke regio’s te beschermen.

Lees ook
Tony's Chocolonely verwijderd van slaafvrije chocolade-lijst

Tony's Chocolonely verwijderd van slaafvrije chocolade-lijst

Volgens de organisatie Slave Free Chocolate voldoet Tony's Chocolonely niet meer aan de voorwaarden om bestempeld te worden als chocolade die zonder illegale arbeid is geproduceerd. Sinds een paar maanden staat het Nederlandse merk niet meer op de lijst van de Amerikaanse NGO.

Rol Nederland bij ontbossing veel te groot

Rol Nederland bij ontbossing veel te groot

Tussen 2004 en 2017 is in Afrika, Azië en Zuid-Amerika in totaal 43 miljoen hectare aan natuur vernietigd, met name voor het creëren van landbouwgrond. Het gaat om een gebied tien keer zo groot als Nederland. Dat staat in een rapport van het Wereld Natuur Fonds (WWF). Klik hier voor een grotere versie van de afbeelding. “Dit is geen...

Hoeveel invloed hebben supermarkten op duurzame consumentenkeuzes?

Hoeveel invloed hebben supermarkten op duurzame consumentenkeuzes?

Onafhankelijk onderzoeksinstituut Questionmark is een vergelijkingsonderzoek gestart naar de duurzaamheid van supermarkten. Uit de resultaten volgt een publieke ranglijst die laat zien in hoeverre supermarkten de consument helpen om duurzaam te eten.