Future Food Group van start

Future Food Group logo

In Oss is begin oktober de Future Food Group van start gegaan. De organisatie is gericht op innovatie en productie van duurzame en eco-vriendelijke vleesproducten en vleesalternatieven. Future Food Group staat onder leiding van Anton Bal.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen staat hoog in het vaandel bij het nieuwe bedrijf. De focus ligt op gezonde, smaakvolle, duurzame producten, waaronder veganistische en biologische producten. Voor ‘het eten van morgen’ richt Future Food Group zich met name op de ontwikkeling van een innovatief plantaardig assortiment. Daarnaast blijft ook vlees als proteïnebron onder de aandacht. Zo staat onderzoek naar kweekvlees op het programma en behoren biologische vleesconcepten tot de mogelijkheden.

Naast de ontwikkeling van nieuwe vleesalternatieven, liggen de activiteiten van Future Food Group voornamelijk op het produceren en verpakken van voedselwaren. Duurzaamheid speelt niet alleen een rol bij de producten, ook bij de keuze voor verpakking wordt op dit aspect gelet. De meeste innovatie vindt in eigen huis plaats, met eigen middelen en kennis. Daarnaast heeft Future Food Group contacten met derde partijen waarmee ook externe technische en wetenschappelijke informatie wordt ingezet.

De meeste producten uit het assortiment vleesvervangers worden gemaakt op basis van eiwitrijke planten zoals kikkererwten of algen. Voorbeelden van het assortiment zijn snacks, maaltijdcomponenten en veganistische vleeswaren. Future Food Group richt zich op de retail/cash&carry, out of home en de foodservice. Producten kunnen als private label worden geleverd of onder een merk van Future Food Group. Binnenkort wordt het nieuwe huismerk met een internationale naam aangekondigd.

Future Food Group staat onder dagelijkse leiding van Anton Bal. Hij heeft een slagersachtergrond en meer dan 30 jaar ervaring in de productie van vlees en vleeswaren, in binnen- en buitenland. Toen de vraag naar plantaardige producten kwam, ging hij daarmee aan de slag. Zo bestaat sinds ongeveer zes jaar het merk ‘FF Anders’ met een assortiment vegetarische producten. “Duurzaamheid staat bij mij centraal", zegt Bal. "Ik vond het tijd worden voor een volgende stap, met meer aandacht voor ontwikkeling van nieuwe producten en het in gang zetten van verbeterprocessen. Met dit nieuwe bedrijf heb ik daartoe de kans. Ik ben van mening dat vleesalternatieven ook smaakvol en betaalbaar kunnen zijn. Het is aan mij en mijn collega’s van Future Food Group om dit te bewijzen.”

Het bedrijf is gevestigd is Oss. Voor deze regio is bewust gekozen, omdat hier meer bedrijven zitten die zich op de veganistische markt richten. Door dit cluster aan kennis, innovatie en gedrevenheid voor deze sterk opkomende markt, kan men elkaar versterken.

Bal ambieert om de producten niet alleen op de Nederlandse markt te brengen, maar ook internationaal. Daarom is een eerste partnership in gang gezet met Jan Zandbergen, die zich commercieel zal inzetten voor de Future Food Group in de EU. Jan Zandbergen is een bekende speler in de (Europese) vleeswereld. Het bedrijf is als exclusieve EU distributeur van het Britse Moving Mountains al actief op de markt van plantaardige vleesvervangers. Daarnaast is het samen met zusterbedrijf Diviande sterk in het ontwikkelen van nieuwe concepten zoals FiftyFifty; een innovatief assortiment producten die voor 50% uit vlees en 50% groente bestaan.

Lees ook
Vrieshuizen nog steeds vol friet en vlees

Vrieshuizen nog steeds vol friet en vlees

De koel- en vrieshuizen in Nederland liggen nog altijd vol met vooral frites en vlees. Dat signaleert de Rabobank. De bank verwacht niet dat dit snel zal afnemen.

Henk en Bart Schellekens nemen Bon Vivant over

Henk en Bart Schellekens nemen Bon Vivant over

Sinds 1987 verzorgt de coöperatie Bon Vivant de in‐ en verkoop van scharrel‐ en biologisch vlees in Nederland. De coöperatie gaat nu verder onder leiding van Henk en Bart Schellekens. Zij willen de consument het meest diervriendelijke, gezondste en kwalitatief beste vlees van Nederlandse bodem bieden.

Biologisch groeit niet meer, consumenten vinden het te duur

Biologisch groeit niet meer, consumenten vinden het te duur

Het marktaandeel van biologisch in Nederland is weliswaar klein (3,2%), maar het groeide jarenlang met en hoog percentage. In 2018 was nog sprake van een groei van 8,2%. Net nu de Europese Commissie heeft laten weten dat 25% van de Europese landbouw krachtens de Green Deal biologisch moet zijn in 2030, lijkt de groei eruit.