De FNLI heeft bij koffiebrander UCC in Bolsward het startsein gegeven voor FutureProef. Vijftien levensmiddelenfabrikanten in Drenthe, Friesland en Groningen (waaronder Steensma en Lamb Weston) openen hun deuren om jongeren kennis te laten maken met de sector en de diverse arbeidskansen.
Dit gebeurt in het kader van de allereerste Week van de Levensmiddelenindustrie in Noord-Nederland die van 2 tot en met 8 november wordt gehouden.
Hoewel kennis en innovatie zich binnen de levensmiddelenindustrie in een razend tempo ontwikkelen, blijft de toestroom van afgestudeerden met de juiste papieren flink achter. Mede daarom organiseert de FNLI samen met Innexus dit initiatief.
Praktijkbezoeken en gastlessen
Het doel is om via praktijkbezoeken en gastlessen jongeren te interesseren, een opleiding in de techniek te kiezen. FutureProef is bedoeld voor vmbo- en havo-scholieren met technische interesse.
Regionale politici gingen in Bolsward letterlijk op de koffie bij de levensmiddelenindustrie. Voor de aftrap serveerde UCC een speciale, versgebrande FutureProef-koffie.
Wedstrijd
Jongeren kunnen ook meedoen aan een wedstrijd om mee te denken over hoe de levensmiddelenindustrie zich bij hen in de kijker kan spelen.
FutureProef 2015 Noord-Nederland is een pilot. Als het een succes blijkt, wordt deze in de toekomst ook in de rest van het land als jaarlijks evenement uitgerold.
Lees ook:
- Nestlé biedt 300 jongeren in Nederland baan of stage (15 november 2013)
- Jonge Ambassadeurs van de Techniek gezocht (20 augustus 2013)
- ‘Foodsector aantrekkelijk voor jongeren' (24 januari 2013)