Fuze Tea beste productintroductie van 2018

Fuze Tea

Fuze Tea, de ijsthee van Coca-Cola, is met afstand de beste productintroductie in de Intro Top 20. Met een omzet van €248.331 per actieve week is het de winnaar van alle productintroducties in 2018. Hiermee komt het ook meteen in de top vijf succesvolste introducties van de afgelopen negentien jaar.

Onderzoeksbureau IRI Nederland deed onderzoek naar nieuwe producten of productconcepten. Zij maakten een lijst van de twintig producten met de gemiddelde hoogste weekomzet, gemeten vanaf de week na de eerste introductie.

Trends

Afgelopen jaar waren er twee duidelijke trends te zien in productinnovaties: consumenten willen bewuster eten en drinken (minder suiker, minder calorieën, meer natuurlijk, meer plantaardig en minder vlees), maar consumenten willen ook meer genieten (verrassing in smaak en gecombineerde structuren).

Hoewel er afgelopen jaar veel nieuwe producten op de markt zijn gebracht, richten fabrikanten zich tegenwoordig meer op productverbetering dan op vernieuwing. Ook kiezen ze vaak voor selectieve introductie (het product is dan bijvoorbeeld maar verkrijgbaar bij één supermarktketen), waardoor het product een exclusief karakter krijgt.

Coca-Cola Fuze Tea

De grote winnaar van de nieuwe binnenkomers is Fuze Tea. De fabrikant heeft bij dit product gekozen voor een ‘eigentijdse smaak’, en het product heeft minder calorieën dan normale frisdrank. Coca-Cola wilde met Fuze Tea het succes van Coca-Cola Zero evenaren, maar dat lukte net niet.

In de top-5 waren de volgende producten te vinden:

  1. Fuze Tea (Coca-Cola)
  2. Mona Oops Yoghurt (FrieslandCampina)
  3. Appelsientje Volle Smaak (Riedel)
  4. Chocomel 0% Suiker Toegevoegd Houdbaar/Vers (FrieslandCampina)
  5. Unox Vegetarische Rookworst (Unilever)

De producten uit deze top vijf voldoen allemaal aan de hierboven genoemde trends (gezondheid en verrassende smaakcombinaties). Opvallend aan de top twintig van IRI is dat er geen non-food producten in deze lijst verschenen. Het is onduidelijk of er in deze tak minder innovatie heeft plaatsgevonden of dat er vooral relaunches waren van bestaande producten.

Lees ook
EVMI jaaroverzicht, deel 5: wetenschap en innovatie

EVMI jaaroverzicht, deel 5: wetenschap en innovatie

De laatste dagen van 2020 zijn aangebroken, hoog tijd voor een terugblik op het afgelopen jaar. In 5 delen bladeren we nog eens door de 8 EVMI's die zijn verschenen.

Open call aan innovatieve food start-ups

Open call aan innovatieve food start-ups

De eerste scoutingsronde van het Europees georiënteerde innovatieplatform Brave New Food is deze week van start gegaan. Het platform roept start-ups en scale-ups op om innovatieve oplossingen te komen pitchen met als doel deze te verbinden aan de uitdagingen van gevestigde bedrijven uit de voedingsindustrie.

Foodvalley NL belangrijke speler in nieuw wereldwijd netwerk Food Innovation Hubs

Foodvalley NL belangrijke speler in nieuw wereldwijd netwerk Food Innovation Hubs

Foodvalley NL wordt de leidende Europese Hub in een nieuw, wereldwijd netwerk van Food Innovation Hubs dat wordt gekatalyseerd en ondersteund in Afrika, Latijns-Amerika en Azië. De samenwerking werd vandaag officieel aangekondigd tijdens Bold Actions for Food as a Force for Good, een pre-event in aanloop naar de VN-top over voedselsystemen in 2021.