Fuze Tea beste productintroductie van 2018

Fuze Tea

Fuze Tea, de ijsthee van Coca-Cola, is met afstand de beste productintroductie in de Intro Top 20. Met een omzet van €248.331 per actieve week is het de winnaar van alle productintroducties in 2018. Hiermee komt het ook meteen in de top vijf succesvolste introducties van de afgelopen negentien jaar.

Onderzoeksbureau IRI Nederland deed onderzoek naar nieuwe producten of productconcepten. Zij maakten een lijst van de twintig producten met de gemiddelde hoogste weekomzet, gemeten vanaf de week na de eerste introductie.

Trends

Afgelopen jaar waren er twee duidelijke trends te zien in productinnovaties: consumenten willen bewuster eten en drinken (minder suiker, minder calorieën, meer natuurlijk, meer plantaardig en minder vlees), maar consumenten willen ook meer genieten (verrassing in smaak en gecombineerde structuren).

Hoewel er afgelopen jaar veel nieuwe producten op de markt zijn gebracht, richten fabrikanten zich tegenwoordig meer op productverbetering dan op vernieuwing. Ook kiezen ze vaak voor selectieve introductie (het product is dan bijvoorbeeld maar verkrijgbaar bij één supermarktketen), waardoor het product een exclusief karakter krijgt.

Coca-Cola Fuze Tea

De grote winnaar van de nieuwe binnenkomers is Fuze Tea. De fabrikant heeft bij dit product gekozen voor een ‘eigentijdse smaak’, en het product heeft minder calorieën dan normale frisdrank. Coca-Cola wilde met Fuze Tea het succes van Coca-Cola Zero evenaren, maar dat lukte net niet.

In de top-5 waren de volgende producten te vinden:

  1. Fuze Tea (Coca-Cola)
  2. Mona Oops Yoghurt (FrieslandCampina)
  3. Appelsientje Volle Smaak (Riedel)
  4. Chocomel 0% Suiker Toegevoegd Houdbaar/Vers (FrieslandCampina)
  5. Unox Vegetarische Rookworst (Unilever)

De producten uit deze top vijf voldoen allemaal aan de hierboven genoemde trends (gezondheid en verrassende smaakcombinaties). Opvallend aan de top twintig van IRI is dat er geen non-food producten in deze lijst verschenen. Het is onduidelijk of er in deze tak minder innovatie heeft plaatsgevonden of dat er vooral relaunches waren van bestaande producten.

Lees ook
Cocreatie: meer dan een buzzword

Cocreatie: meer dan een buzzword

Cocreatie is populair. Het psychologisch aspect ervan heeft zelfs een populaire naam: het IKEA-effect. In 2011 toonde wetenschappelijk onderzoek bij deze retailer aan dat we een product waaraan we zelf een bijdrage hebben geleverd, waardevoller vinden. Er zijn talloze voorbeelden op consumentenniveau. Maar ook eerder in de keten komt cocreatie volop...

Gearomatiseerd bruiswater met alcohol alternatief voor teruglopende verkopen frisdrank en bier

Gearomatiseerd bruiswater met alcohol alternatief voor teruglopende verkopen frisdrank en bier

Hard seltzers zijn een doorslaand succes in de VS en staan wellicht voor een doorbraak in Europa. Het is een laag-alcoholische drank van bruiswater met alcohol en een smaakje. Coca-Cola kan niet achterblijven. Onder het merk Topo Chico lanceert Coca-Cola dit jaar nog een Lemon-Lime hard seltzer.

Onderzoekers VS maken metaal antibacterieel

Onderzoekers VS maken metaal antibacterieel

Onderzoekers van Purdue University ontwikkelden een methode om metalen oppervlakten te behandelen met antibacteriële peptiden. De techniek kan gebruikt worden om besmettingen in voedselverwerkingsfabrieken te voorkomen.