Fuze Tea beste productintroductie van 2018

Fuze Tea

Fuze Tea, de ijsthee van Coca-Cola, is met afstand de beste productintroductie in de Intro Top 20. Met een omzet van €248.331 per actieve week is het de winnaar van alle productintroducties in 2018. Hiermee komt het ook meteen in de top vijf succesvolste introducties van de afgelopen negentien jaar.

Onderzoeksbureau IRI Nederland deed onderzoek naar nieuwe producten of productconcepten. Zij maakten een lijst van de twintig producten met de gemiddelde hoogste weekomzet, gemeten vanaf de week na de eerste introductie.

Trends

Afgelopen jaar waren er twee duidelijke trends te zien in productinnovaties: consumenten willen bewuster eten en drinken (minder suiker, minder calorieën, meer natuurlijk, meer plantaardig en minder vlees), maar consumenten willen ook meer genieten (verrassing in smaak en gecombineerde structuren).

Hoewel er afgelopen jaar veel nieuwe producten op de markt zijn gebracht, richten fabrikanten zich tegenwoordig meer op productverbetering dan op vernieuwing. Ook kiezen ze vaak voor selectieve introductie (het product is dan bijvoorbeeld maar verkrijgbaar bij één supermarktketen), waardoor het product een exclusief karakter krijgt.

Coca-Cola Fuze Tea

De grote winnaar van de nieuwe binnenkomers is Fuze Tea. De fabrikant heeft bij dit product gekozen voor een ‘eigentijdse smaak’, en het product heeft minder calorieën dan normale frisdrank. Coca-Cola wilde met Fuze Tea het succes van Coca-Cola Zero evenaren, maar dat lukte net niet.

In de top-5 waren de volgende producten te vinden:

  1. Fuze Tea (Coca-Cola)
  2. Mona Oops Yoghurt (FrieslandCampina)
  3. Appelsientje Volle Smaak (Riedel)
  4. Chocomel 0% Suiker Toegevoegd Houdbaar/Vers (FrieslandCampina)
  5. Unox Vegetarische Rookworst (Unilever)

De producten uit deze top vijf voldoen allemaal aan de hierboven genoemde trends (gezondheid en verrassende smaakcombinaties). Opvallend aan de top twintig van IRI is dat er geen non-food producten in deze lijst verschenen. Het is onduidelijk of er in deze tak minder innovatie heeft plaatsgevonden of dat er vooral relaunches waren van bestaande producten.

Lees ook
Gold & Green wint Horecava Innovation Award 2020

Gold & Green wint Horecava Innovation Award 2020

Gold & Green heeft de Horecava Innovation Award 2020 gewonnen met het product Pulled Oats, een alternatief voor vlees. Winnaar van de Duurzaamheid Award Karel de Vos is Karma Shoarma van het gelijknamige bedrijf uit Haarlem. De prijsuitreiking vond plaats tijdens de opening van de Horecava.

Nieuw Nederlands bedrijf richt zich op plantaardige vis

Nieuw Nederlands bedrijf richt zich op plantaardige vis

Inmiddels zijn ze niet meer weg te denken in de supermarkt: de schappen met vleesvervangers. Na vlees, moet vis er ook aan geloven. Het nieuwe bedrijf Novish gaat plantaardige visvervangers produceren voor retail en foodservice.

De Horecava Innovation Award 2020

De Horecava Innovation Award 2020

De Horecava Innovation Award is de jaarprijs voor de beste innovaties in de Nederlandse foodbranche. Uit ruim 170 inzendingen maakte een onafhankelijke jury een selectie waarna er zestien genomineerden in vier categorieën overbleven. Op de openingsdag van de 64ste Horecava, maandag 13 januari 2020 in RAI Amsterdam, wordt de Horecava Innovation Award...