Fuze Tea beste productintroductie van 2018

Fuze Tea

Fuze Tea, de ijsthee van Coca-Cola, is met afstand de beste productintroductie in de Intro Top 20. Met een omzet van €248.331 per actieve week is het de winnaar van alle productintroducties in 2018. Hiermee komt het ook meteen in de top vijf succesvolste introducties van de afgelopen negentien jaar.

Onderzoeksbureau IRI Nederland deed onderzoek naar nieuwe producten of productconcepten. Zij maakten een lijst van de twintig producten met de gemiddelde hoogste weekomzet, gemeten vanaf de week na de eerste introductie.

Trends

Afgelopen jaar waren er twee duidelijke trends te zien in productinnovaties: consumenten willen bewuster eten en drinken (minder suiker, minder calorieën, meer natuurlijk, meer plantaardig en minder vlees), maar consumenten willen ook meer genieten (verrassing in smaak en gecombineerde structuren).

Hoewel er afgelopen jaar veel nieuwe producten op de markt zijn gebracht, richten fabrikanten zich tegenwoordig meer op productverbetering dan op vernieuwing. Ook kiezen ze vaak voor selectieve introductie (het product is dan bijvoorbeeld maar verkrijgbaar bij één supermarktketen), waardoor het product een exclusief karakter krijgt.

Coca-Cola Fuze Tea

De grote winnaar van de nieuwe binnenkomers is Fuze Tea. De fabrikant heeft bij dit product gekozen voor een ‘eigentijdse smaak’, en het product heeft minder calorieën dan normale frisdrank. Coca-Cola wilde met Fuze Tea het succes van Coca-Cola Zero evenaren, maar dat lukte net niet.

In de top-5 waren de volgende producten te vinden:

  1. Fuze Tea (Coca-Cola)
  2. Mona Oops Yoghurt (FrieslandCampina)
  3. Appelsientje Volle Smaak (Riedel)
  4. Chocomel 0% Suiker Toegevoegd Houdbaar/Vers (FrieslandCampina)
  5. Unox Vegetarische Rookworst (Unilever)

De producten uit deze top vijf voldoen allemaal aan de hierboven genoemde trends (gezondheid en verrassende smaakcombinaties). Opvallend aan de top twintig van IRI is dat er geen non-food producten in deze lijst verschenen. Het is onduidelijk of er in deze tak minder innovatie heeft plaatsgevonden of dat er vooral relaunches waren van bestaande producten.

Lees ook

‘Schreef Coca-Cola mee aan eigen publieke berisping door staatssecretaris?’

Met die vraag stuurde foodwatch vandaag een persbericht de wereld in. De voedselwaakhond ontdekte dat de voedingsindustrie zelf de vinger had gehad in de kritiek van staatssecretaris Paul Blokhuis op Coca-Cola. De frisdrankfabrikant lanceerde in 2018 zijn eigen ENL-logo op de blikjes fris in de Nederlandse supermarkten. Reden voor een nieuwe petitie van foodwatch, dit keer voor 'een lobbyvrij voedsellogo'.

Start-ups: innovatieve aanjagers of fragiele probeersels?

Start-ups: innovatieve aanjagers of fragiele probeersels?

Stilstand is achteruitgang. De voedingsmiddelenindustrie heeft aanjagers nodig: start-ups. Die krijgen vaak hulp van allerlei projecten, instellingen en bedrijven. Toch leidt een groot deel van de start-ups uiteindelijk tot niets. Is die hulp wel nuttig? Wat maakt het zo moeilijk voor start-ups om te groeien? Regelmatig halen ze de pers: levensmiddelenfabrikanten...

Studenten helpen Heineken met nieuwe uitvindingen

Studenten helpen Heineken met nieuwe uitvindingen

Morgen, 6 februari, lanceert de Technische Universiteit Delft haar nieuwe initiatief X!Delft. Onder andere Heineken mengt zich in dit zogenoemde ‘ecosysteem’ met als doel om nieuwe innovaties te verkennen en ideeën op te doen. Een achttal grote bedrijven heeft zich bij het initiatief aangesloten. Bij deze acht zitten zowel bedrijven...