Gamification: kinderen eten wat de superheld aanprijst

kinderen-pixabay

Bord-, kaart- en computerspelletjes helpen kinderen meer groente en fruit te eten, maar zetten hen ook aan tot het eten van meer ongezonde snacks, schrijft Futurity.

Spelletjes worden steeds vaker ingezet als instrument bij voedingsinterventies voor kinderen. Onderzoekers van de Universiteit van Kopenhagen onderzochten of deze aanpak daadwerkelijk effect heeft en reviewden 43 internationale studies. Specifiek keken ze naar de invloed van gamen en ‘gamification’ - het gebruik van spelelementen - op het voedingsgedrag van kinderen.

De studies tonen aan dat kinderen meer groente en fruit eten door spelletjes te spelen. Spellen zijn vooral succesvol wanneer deze gebruik maken van superhelden aan wie kinderen zich kunnen spiegelen.

Na het onderzoek constateerden school en ouders een verhoogde groente- en fruitconsumptie bij de kinderen. Bovendien probeerden kinderen meer onbekende soorten groente en fruit uit. De onderzoekers maken wel een kanttekening: games met ongezonde snacks hebben hetzelfde effect. Het maakt niet uit wát superhelden promoten, kinderen die hen als voorbeeld zien, eten meer van de gepromote snack. Gezond of ongezond.

Superhelden en tekenfilmfiguren gebruiken om kinderen te verleiden is een vorm van kindermarketing – slechts toegestaan in specifieke situaties. Voedingsconcern Unilever stopt gedeeltelijk met kindermarketing – beginnend met ijsjes - en gebruikt nu al minder superhelden en tekenfilmfiguren.

Foodlog

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Kabinet wil kindermarketing voor ongezonde voeding inperken

Kabinet wil kindermarketing voor ongezonde voeding inperken

Om de gezonde keuze makkelijker te maken, wil het kabinet reclames voor ongezonde voeding die gericht zijn op kinderen wettelijk inperken. Staatssecretaris Van Ooijen komt met een wet die kindermarketing voor ongezonde producten moet tegengaan. Voor gezond eten en drinken blijft reclame gericht op kinderen wel toegestaan.

Staatssecretaris onderzoekt wettelijk verbod op junkfoodreclame

Staatssecretaris onderzoekt wettelijk verbod op junkfoodreclame

Staatssecretaris Maarten van Ooijen van Volksgezondheid wil dat de industrie stappen zet met het beschermen van kinderen tegen junkfoodreclame. De leeftijdsgrens moet omhoog naar 18 jaar en de criteria voor wat wel en geen junkfood is, moeten strenger. Dat zegt hij tegen onderzoeksplatform Pointer in een reactie op nieuw onderzoek van voedselwaakhond...

Unilever formuleert nieuwe principes voor kindermarketing

Unilever formuleert nieuwe principes voor kindermarketing

Unilever heeft met een lijst principes hun nieuwe beleid rondom kindermarketing bekend gemaakt. Het bedrijf stopt geheel met advertenties gericht op kinderen onder de 12 jaar. Ook legt Unilever zichzelf strengere eisen op als het gaat om marketing op verpakkingen en in winkels. De vijftien principes die Unilever heeft geformuleerd betreffen zowel communicatie...