Bord-, kaart- en computerspelletjes helpen kinderen meer groente en fruit te eten, maar zetten hen ook aan tot het eten van meer ongezonde snacks, schrijft Futurity.

Spelletjes worden steeds vaker ingezet als instrument bij voedingsinterventies voor kinderen. Onderzoekers van de Universiteit van Kopenhagen onderzochten of deze aanpak daadwerkelijk effect heeft en reviewden 43 internationale studies. Specifiek keken ze naar de invloed van gamen en ‘gamification’ - het gebruik van spelelementen - op het voedingsgedrag van kinderen.

De studies tonen aan dat kinderen meer groente en fruit eten door spelletjes te spelen. Spellen zijn vooral succesvol wanneer deze gebruik maken van superhelden aan wie kinderen zich kunnen spiegelen.

Na het onderzoek constateerden school en ouders een verhoogde groente- en fruitconsumptie bij de kinderen. Bovendien probeerden kinderen meer onbekende soorten groente en fruit uit. De onderzoekers maken wel een kanttekening: games met ongezonde snacks hebben hetzelfde effect. Het maakt niet uit wát superhelden promoten, kinderen die hen als voorbeeld zien, eten meer van de gepromote snack. Gezond of ongezond.

Superhelden en tekenfilmfiguren gebruiken om kinderen te verleiden is een vorm van kindermarketing – slechts toegestaan in specifieke situaties. Voedingsconcern Unilever stopt gedeeltelijk met kindermarketing – beginnend met ijsjes - en gebruikt nu al minder superhelden en tekenfilmfiguren.

Foodlog

Altijd op de hoogte blijven?