‘Gebruik eiwitrijke plantaardige producten om lekkere dingen te maken’

weedburger-2

Ingredients For Food Innovators organiseert op donderdag 20 september een dinner meeting rondom het thema Toekomstbestendig voedsel. Een van de sprekers die avond is Mark Kulsdom, CEO en een van de oprichters van The Dutch Weed Burger, een veganistische burger gemaakt van zeewier. “Als outsiders hebben we een frisse kijk op voedselproductie.”

Met een achtergrond in dierenactivisme, journalistiek en filmproductie, is Mark Kulsdom een van de stuwende krachten achter het unieke vega-product dat op steeds meer plekken te krijgen is. The Dutch Weed Burger heeft al een plek veroverd in honderden restaurants in en om Nederland.

Waar kwam het idee voor een zeewierburger vandaan?

“Ik raakte aan de praat met Lisette Kreischer die veganistische kookboeken schreef. Ze had net een boek gemaakt waarin ze de smaken van de zee in gerechten verwerkte zonder vis te gebruiken. Daarvoor maakte ze veel gebruik van zeewier. Samen met haar maakte ik onze eerste vegaburgers. Al snel dachten we: als we dit willen doen, moeten we het goed aanpakken. We kwamen met het idee om een film te maken. We gingen naar New York, waar restaurants met alleen plantaardige gerechten op de kaart als paddenstoelen uit de grond schieten. Hun klanten bestaan niet alleen uit vegetariërs. Mensen gaan naar die restaurants omdat het eten er uniek en lekker is. De film was de opmaat voor ons product en het concept.”

Op jullie website noemen jullie de burger ‘the new paradigm’. Wat is volgens jou dit nieuwe paradigma?

“Het besef dat de huidige vlees- en zuivelindustrie geen slimme en efficiënte manier is om de groeiende wereldbevolking van de nodige voedingsstoffen te voorzien. Je begint met eiwitrijke plantaardige producten, die voer je aan dieren om ze vervolgens na verloop van tijd om te brengen en eiwitrijke producten op de markt te brengen. Wij zeggen: die eiwitrijke plantaardige producten waar je mee begint, kun je gebruiken om lekkere dingen te maken die voldoen aan alle behoeften van mensen.”

Als je spreekt van een nieuw paradigma, dan verwacht je een ‘paradigm shift’. Wat moet er gebeuren voordat deze nieuwe zienswijze gemeengoed wordt?

“We zitten er middenin. Bijna iedereen beseft inmiddels wel dat de mens een aandeel heeft in een veranderend klimaat. De gevolgen voelen we al. Deze zomer hadden we bijvoorbeeld te maken met grote droogte, waardoor boeren niet genoeg voedsel hebben kunnen produceren om de veestapel te voeden. Ik denk dat mensen graag bijdragen aan oplossingen. Ik heb al zoveel verstokte vleeseters gesproken die tien jaar geleden boos zouden zijn geworden als je ze iets vegetarisch had gegeven, maar die het nu wel begrijpen. Zo kwam er ooit een man naar me toe die over onze weed burger zei: ‘dit is echt het nieuwe eten’. Hij werkte in een slachthuis. Als zij het al snappen, dan weet je dat er iets groots aan het gebeuren is.”

Waarom is het belangrijk om vegetarische producten met nieuwe ingrediënten te ontwikkelen, naast de producten die er al zijn?

“Zeker in Nederland hebben veganistische producten tot voor kort een vrij negatief imago gehad. Dat heeft twee redenen. Aan de ene kant was de aanpak van activistische mensen vaak een beetje ‘vingerwijzend’. Actiegroepen praatten mensen nogal eens een schuldgevoel aan en dat riep weerstand op. Daarnaast is de smaak, kwaliteit en diversiteit van het algemene aanbod aan veganistische producten nogal matig. Wij proberen ons product juist op een positieve manier aan de man brengen door te laten zien wat er allemaal mogelijk is, en door het zo lekker en verleidelijk mogelijk te maken.”

Wat kunnen deelnemers van de IFFI dinner meeting verwachten van jouw bijdrage?

“Het verhaal van de weed burger is interessant omdat we juist niet uit de voedingsmiddelenindustrie komen. We zijn eigenlijk outsiders die met ons product in de schappen zijn beland, en daarmee hebben we een frisse kijk op het maken van voedingsproducten. Bovendien staan impact gedreven ondernemen en betekenisvolle economie tegenwoordig hoog op de agenda van voedingsproducenten. Ik denk dat veel bedrijven zoeken naar hun betekenis en hun verhaal, en daar zijn wij mede-aanjagers van. Ik hoop mensen uit de voedselindustrie te inspireren, maar vooral ook te confronteren, engageren en activeren.”

Ingredients For Food Innovators organiseert op donderdag 20 september een dinner meeting rondom het thema Toekomstbestendig voedsel. Sprekers zijn Peter Verstrate (Mosa Meat) en Mark Kulsdom (The Dutch Weed Burger). Aansluitend brengen leden vrijdag 21 september een bezoek aan het Cosun innovation center van nieuw IFFI-lid Royal Cosun.

Kijk voor het volledige programma en om u aan te melden op deze pagina van het IFFI.

Zie ook het interview met spreker Peter Verstrate.

Lees ook
Nederlanders eten nog steeds niet minder vlees

Nederlanders eten nog steeds niet minder vlees

Het vleesverbruik in Nederland was in 2017 even hoog als in 2016. Dat blijkt uit onderzoek van Wageningen Economic Research in opdracht van Wakker Dier. In 2016 steeg de consumptie van vlees ten opzichte van het jaar ervoor. Sinds 2010 is de vleesconsumptie licht gedaald, maar tussen 2005 en 2010 is die juist gestegen, met een verbruikspiek van gemiddeld...

Ingrediëntenindustrie maakt kennis met studenten

Ingrediëntenindustrie maakt kennis met studenten

Op 1 november vond het eerste Young IFFI event plaats in Utrecht. Het doel: studenten van onder andere Van Hall Larenstein, HAS Den Bosch, WUR en RUG in contact brengen met IFFI-leden en samen discussiëren over innovatie, betekenisvol ondernemen en generatiediversiteit op de werkvloer. 'De lieve generatie,' noemt dagvoorzitter Aart Bontekoning...

&samhoud food wint prijs voor groentegehakt

&samhoud food wint prijs voor groentegehakt

Het 'groentegehakt' van &samhoud food is uitgeroepen tot 'best new plant-based food'. De producent van onder meer vegetarische vleesvervangers won de prijs tijdens de Protein Summit 2018 in Lille.  Het ‘Groentegehakt’ van &samhoud food biedt een alternatief voor gehakt op basis van groente in plaats van soja. Het...