Geen reclame ongezonde voeding voor kinderen in Amsterdamse metrostations

De gemeente Amsterdam verbiedt vanaf 1 januari 2018 reclames van gesuikerde snacks en andere ongezonde lekkernijen gericht op kinderen of jongeren tot 18 jaar in de metrostations. Samen met Alliantie Stop Kindermarketing werkt de gemeente aan het weren van reclame voor ongezonde producten gericht op kinderen.

Als eerste pakt Amsterdam de kindermarketing op de eigen evenementen, gesubsidieerde activiteiten en gemeentelijke locaties aan. Het nieuwe contract geldt voor alle 58 metrostations in Amsterdam, inclusief de nieuwe stations van de Noord/Zuidlijn. In totaal gaat het om 200 abri’s, 30 grote billboards en 52 digitale borden.

In de strijd tegen kinderobesitas worden snackreclames in combinatie met bijvoorbeeld populaire tekenfilmfiguren als Dora the Explorer, the minions of Frozen steeds vaker tegengegaan. Staatssecretaris Martijn van Dam wil dergelijke reclames verbieden.

Lees ook:

       

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Kabinet wil kindermarketing voor ongezonde voeding inperken

Kabinet wil kindermarketing voor ongezonde voeding inperken

Om de gezonde keuze makkelijker te maken, wil het kabinet reclames voor ongezonde voeding die gericht zijn op kinderen wettelijk inperken. Staatssecretaris Van Ooijen komt met een wet die kindermarketing voor ongezonde producten moet tegengaan. Voor gezond eten en drinken blijft reclame gericht op kinderen wel toegestaan.

Staatssecretaris onderzoekt wettelijk verbod op junkfoodreclame

Staatssecretaris onderzoekt wettelijk verbod op junkfoodreclame

Staatssecretaris Maarten van Ooijen van Volksgezondheid wil dat de industrie stappen zet met het beschermen van kinderen tegen junkfoodreclame. De leeftijdsgrens moet omhoog naar 18 jaar en de criteria voor wat wel en geen junkfood is, moeten strenger. Dat zegt hij tegen onderzoeksplatform Pointer in een reactie op nieuw onderzoek van voedselwaakhond...

McCain Foods neemt Scelta Products over

McCain Foods neemt Scelta Products over

McCain Foods heeft Scelta Products, Nederlands producent van diepgevroren snackproducten op basis van groenten, overgenomen. Hiermee investeert McCain in haar groeiende business in plantaardige hapjes en snacks. De overname is afgelopen week officieel afgesloten.