‘Geen reden om onverzadigde vetten te mijden’

18 april 2016

Het Voedingscentrum ziet geen reden om onverzadigde vetten te mijden. De organisatie reageert daarmee op een recent onderzoek dat het gunstige effect van onverzadigd vet in twijfel trekt. Volgens het Voedingscentrum zitten er een aantal haken en ogen aan dit onderzoek.

Het recente onderzoek heeft gegevens van een studie uit de jaren 60 en 70 opnieuw tegen het licht gehouden. Ruim 2000 mensen in psychiatrische ziekenhuizen en verzorgingshuizen kregen minstens een jaar lang voeding dat rijk was aan meervoudig onverzadigd vet (linolzuur) of voeding met juist veel verzadigd vet ter controle.

Het cholesterolgehalte van het bloed daalde in de groep die de voeding met veel linolzuur kreeg, maar uit nieuwe analyses blijkt nu dat de sterfte aan aderverkalking en hartinfarcten hoger lag bij de mensen waarbij het cholesterolgehalte het sterkst daalde. Dat resultaat is tegen de verwachtingen in. Deze nieuwe berekeningen zijn bij een heel klein deel van het totaal aantal deelnemers uitgevoerd.

'Jaar is te kort'

Volgens het Voedingscentrum is een voedingsinterventie van een jaar kort om de sterfte en hart- en vaatziekten te kunnen onderzoeken en konden alleen de mensen in het onderzoek betrokken worden die langer dan een jaar in het ziekenhuis bleven.

Ook is het niet duidelijk of andere factoren zoals ziektegeschiedenis, medicijngebruik of roken een rol hebben gespeeld bij deze bevindingen. Zo wordt vaak een sterke daling van het cholesterolgehalte gezien bij mensen die ernstig ziek zijn.

'Beperkt aantal mensen'

Het is volgens het Voedingscentrum dus niet mogelijk om te concluderen dat de gegeven voeding de oorzaak is van de sterfte of dat dit door andere factoren komt. De gegevens over aderverkalking en hartinfarcten konden maar van een beperkt aantal mensen gebruikt worden.

Het Voedingscentrum ziet dan ook geen reden de adviezen zoals in de nieuwe Schijf van Vijf worden gegeven, aan te passen.

Lees ook:

EVMI achtergrond & analyse – Vetzuursamenstelling (Premium)

Altijd op de hoogte blijven?