FrieslandCampina verliest beroep RCC over vanilevla zonder vanille

vanille-drogen

In vanillevla moet ook echt vanille zitten of er moet duidelijk op de verpakking staan dat het alleen om een (kunstmatig) smaakje gaat. Die uitspraak deed het College van Beroep van de Reclame Code Commissie (RCC) deze week. Dat is nogal wat: tachtig procent van vla met vanille bevat geen vanille maar smaakt er wel naar. 

Het College van Beroep van de Reclame Code Commissie (RCC) deed donderdag uitspraak in de zaak die foodwatch bij de Reclame Code Commissie had aangespannen tegen FrieslandCampina. In de Optimel vanillevla zit geen spoortje echte vanille, toonde het televisieprogramma Radar vorig jaar aan. Dat is misleiding, betoogde foodwatch bij de Reclame Code Commissie.

FrieslandCampina ging in beroep. Het College van Beroep geeft de voedselwaakhond nu opnieuw gelijk: FrieslandCampina handelt in strijd met de Europese wetgeving tegen misleiding. Ook door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit werd tijdens de procedure verklaard dat vanillevla zonder vanille als 'onwettig' te beschouwen is.

Weinig vanille

FrieslandCampina is niet de enige die vanillevla zonder vanille verkoopt. Tachtig procent van het volume vanillevla op de Nederlandse markt moet het zonder vanille stellen, zo luidde het verweer van de zuivelproducent. Voor foodwatch reden nu ook de andere producenten aan te schrijven. Er moet óf vanille in, of het mag geen vanillevla meer heten. Aan de producenten de keus tussen aanpassen of een procedure tegemoet zien.

De uitspraken van de RCC zijn niet bindend. Op basis van de Europese Etiketteringsverordening is het verboden consumenten te misleiden rond voedsel. Dat bevestigde het Europees Hof van Justitie in 2015 al in het Teekanne-arrest. Maar de regelgeving over wanneer iets misleidend is, is onduidelijk en - betoogde hier vorig jaar advocaat Ebba Hoogenraad - arbitrair. 

De naleving van het oordeel krijgt niet zonder meer prioriteit: "Meldingen over misleiding neemt de NVWA niet direct in behandeling omdat er geen sprake is van risico’s voor de volksgezondheid,” schrijft de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit op haar website.

Bron: Foodlog

Lees ook
Consumentenbond: '85 procent consumenten wil maatregelen tegen misleidende verpakkingen'

Consumentenbond: '85 procent consumenten wil maatregelen tegen misleidende verpakkingen'

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat consumenten misleidende informatie op voedseletiketten als een probleem ervaren. 85 procent van de consumenten vindt dat hier iets aan gedaan moet worden. De Consumentenbond deed begin 2017 onderzoek naar de mening van consumenten over de informatie op voedseletiketten. Hierbij ging speciale aandacht uit...

Genomineerden Gouden Windei 2016

Jupiler Alcoholvrij met alcohol, Jumbo Volkoren knäckebröd met nog niet de helft volkoren en Red Bull Energy Drink zijn 3 van de 7 genomineerden voor Het Gouden Windei 2016. Bij de verkiezing gaat het volgens organisator Foodwatch om voedingsproducten die worden aangeprezen op een manier dat de consument wordt misleid. Alle 7 genomineerden: Healthy People Blauwe bosbes en framboos bestaat volgens Foodwatch voor 87 procent uit appel met druif. Ook zitten er per glas 5,5 klontjes suiker in; ‘meer dan in Coca-Cola’. Jumbo Volkoren knäckebröd bevat volgens de consumentenorganisatie ‘slechts 41 procent...

Vitel-oké Liegebeest 2016

Vitel-oké is verkozen tot grootste Liegebeest van 2016. Volgens Wakker Dier misleidt Vitel-oké omdat de kalfjes te vroeg van hun moeder worden gescheiden en hun leven slijten in een dichte stal zonder stro. Bierbommetjes van Unox werden tweede in de verkiezing en zuivelmerk Den Eelder derde. Het kalfsvlees van VITEL-oké is volgens Wakker Dier een Liegebeest “vanwege de overdreven positieve uitspraken over dierenwelzijn op de verpakking en de website”. Er staat dat het product van 100% pure kwaliteit is en de dieren voldoende leefruimte hebben. Maar volgens Wakker Dier klopt dit niet. “De kalfjes...