FrieslandCampina verliest beroep RCC over vanilevla zonder vanille
In vanillevla moet ook echt vanille zitten of er moet duidelijk op de verpakking staan dat het alleen om een (kunstmatig) smaakje gaat. Die uitspraak deed het College van Beroep van de Reclame Code Commissie (RCC) deze week. Dat is nogal wat: tachtig procent van vla met vanille bevat geen vanille maar smaakt er wel naar.
Het College van Beroep van de Reclame Code Commissie (RCC) deed donderdag uitspraak in de zaak die foodwatch bij de Reclame Code Commissie had aangespannen tegen FrieslandCampina. In de Optimel vanillevla zit geen spoortje echte vanille, toonde het televisieprogramma Radar vorig jaar aan. Dat is misleiding, betoogde foodwatch bij de Reclame Code Commissie.
FrieslandCampina ging in beroep. Het College van Beroep geeft de voedselwaakhond nu opnieuw gelijk: FrieslandCampina handelt in strijd met de Europese wetgeving tegen misleiding. Ook door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit werd tijdens de procedure verklaard dat vanillevla zonder vanille als 'onwettig' te beschouwen is.
Weinig vanille
FrieslandCampina is niet de enige die vanillevla zonder vanille verkoopt. Tachtig procent van het volume vanillevla op de Nederlandse markt moet het zonder vanille stellen, zo luidde het verweer van de zuivelproducent. Voor foodwatch reden nu ook de andere producenten aan te schrijven. Er moet óf vanille in, of het mag geen vanillevla meer heten. Aan de producenten de keus tussen aanpassen of een procedure tegemoet zien.
De uitspraken van de RCC zijn niet bindend. Op basis van de Europese Etiketteringsverordening is het verboden consumenten te misleiden rond voedsel. Dat bevestigde het Europees Hof van Justitie in 2015 al in het Teekanne-arrest. Maar de regelgeving over wanneer iets misleidend is, is onduidelijk en - betoogde hier vorig jaar advocaat Ebba Hoogenraad - arbitrair.
De naleving van het oordeel krijgt niet zonder meer prioriteit: "Meldingen over misleiding neemt de NVWA niet direct in behandeling omdat er geen sprake is van risico’s voor de volksgezondheid,” schrijft de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit op haar website.
Bron: Foodlog
Altijd op de hoogte blijven?
Thema's
Meer over
Lees ook
De lekker duurzaam-campagne van AH en Unilever; wat ging er mis?
Het mag gezegd worden dat Unilever een van de food-multinationals is die het meest in duurzaamheid investeert. Het zou dan ook niet moeilijk moeten zijn voor dit bedrijf om een duurzaam imago te behouden. Toch moest directeur Duurzaamheid Anniek Mauser van Unilever afgelopen weekend in het consumentenprogramma Kassa verantwoording afleggen voor...
Deze MAP-oplossing spuit een lekker geurtje in je verpakking
Air Products introduceert de Freshline Aroma MAP, een Modified Atmosphere Packaging-oplossing die verpakkingen voorziet van een smakelijke geur. ‘Zintuigelijke marketing’ noemt Air Products het. Wanneer de consument de verpakking van een stuk vlees of een maaltijdpakket opentrekt is het niet de plasticgeur die overheerst, maar een passend aroma. De...
Foodwatch dient klacht in over vanillevla zonder vanille
Foodwatch dient een klacht in bij de Reclame Code Commissie tegen vanillevla zonder vanille. Flink wat producten die ‘vanillevla’ heten bevatten helemaal geen vanille, maar aroma’s of kunstmatige vanilline. Foodwatch noemt dit vindt dit soort ‘misleiding’ onaanvaardbaar. De klacht van Foodwatch volgt op een rapportage die is gemaakt door het programma...