Geen verwarring meer over de houdbaarheid

Nooit meer verwarring tussen ‘houdbaar tot’ en ‘te gebruiken tot’ en daardoor de helft minder voedselverspilling. Dat is het doel van een nieuw anti-verspillingspact dat is ondertekend door meer dan 40 bedrijven in Frankrijk. Initiatiefnemer Too Good To Go wist onder meer grootmachten als Nestlé, Danone en Intermarché over de streep te trekken.

Volgens FoodNavigator is de verwarring over houdbaarheidstermen verantwoordelijk voor 20% van de voedselverspilling bij consumenten thuis. Van de Europese consumenten kent 53% het verschil niet tussen 'houdbaar tot' en 'te gebruiken tot', bleek recent nog.

De in het pact deelnemende bedrijven hebben al afgesproken om, waar mogelijk, ‘houdbaar tot’ te vervangen door ‘te gebruiken tot’. Ook werken ze aan nieuwe anti-verspillingsinitiatieven met logo’s die in één oogopslag duidelijkheid bieden. Slogans als ‘kijk, ruik en proef voordat je het weggooit’ moeten de consument helpen niet weg te gooien wat nog goed is terwijl het over de datum is. En uiteraard is het idee in uitwerking van een app waarin consumenten informatie krijgen door de barcode van producten te scannen.

De internationale antiverspillingsapp Too Good To Go wil met het pact helpen Frankrijks voedselverspilling binnen 5 jaar te halveren. Het focust op 4 pijlers: het creëren en verhogen van het consumentenbewustzijn, verduidelijking van houdbaarheidsdata, optimalisatie van ingrediënten en verbetering van de distributieketen.

Foodlog

Lees ook
Spelregels tegen voedselverspilling

Spelregels tegen voedselverspilling

Stichting Samen Tegen Voedselverspilling roept politiek, overheid en bedrijfsleven op om de spelregels rondom voedselverspilling te veranderen. Samen met WUR stelde de stichting 10 spelregels op.

Unilever wil meer plantaardig, minder verspilling en voedzamer

Unilever wil meer plantaardig, minder verspilling en voedzamer

Unilever presenteert vandaag het nieuwe 'Future Foods' initiatief dat een gezonder en duurzamer wereldwijd voedselsysteem moet ondersteunen.

Consumenten verspillen twee keer zo veel voedsel als gedacht

Consumenten verspillen twee keer zo veel voedsel als gedacht

De wereldwijde verspilling van voedsel door consumenten is mogelijk twee keer zo groot als tot nu toe werd aangenomen. Dat berekenen onderzoekers van Wageningen Economic Research. Breed gebruikte schattingen houden geen rekening met de effecten van rijkdom op het gedrag van de consument en rijke consumenten verspillen meer voedsel. Organisaties als...