Nooit meer verwarring tussen ‘houdbaar tot’ en ‘te gebruiken tot’ en daardoor de helft minder voedselverspilling. Dat is het doel van een nieuw anti-verspillingspact dat is ondertekend door meer dan 40 bedrijven in Frankrijk. Initiatiefnemer Too Good To Go wist onder meer grootmachten als Nestlé, Danone en Intermarché over de streep te trekken.

Volgens FoodNavigator is de verwarring over houdbaarheidstermen verantwoordelijk voor 20% van de voedselverspilling bij consumenten thuis. Van de Europese consumenten kent 53% het verschil niet tussen 'houdbaar tot' en 'te gebruiken tot', bleek recent nog.

De in het pact deelnemende bedrijven hebben al afgesproken om, waar mogelijk, ‘houdbaar tot’ te vervangen door ‘te gebruiken tot’. Ook werken ze aan nieuwe anti-verspillingsinitiatieven met logo’s die in één oogopslag duidelijkheid bieden. Slogans als ‘kijk, ruik en proef voordat je het weggooit’ moeten de consument helpen niet weg te gooien wat nog goed is terwijl het over de datum is. En uiteraard is het idee in uitwerking van een app waarin consumenten informatie krijgen door de barcode van producten te scannen.

De internationale antiverspillingsapp Too Good To Go wil met het pact helpen Frankrijks voedselverspilling binnen 5 jaar te halveren. Het focust op 4 pijlers: het creëren en verhogen van het consumentenbewustzijn, verduidelijking van houdbaarheidsdata, optimalisatie van ingrediënten en verbetering van de distributieketen.

Foodlog

Altijd op de hoogte blijven?