Generatie Z wil alles tegelijk: vers, verrassend, lekker, gezond, kant-en-klaar

avocado_pixabay

Foto: Pixabay

Makers van voedsel die in de toekomst geld willen kunnen verdienen, doen er goed aan om te kijken naar de consumenten van de toekomst. De stijgende koopkracht van Generatie Z drukt zijn stempel op het voedsellandschap. Dit van jongs af aan met internettoepassingen opgegroeide leeftijdscohort heeft andere en meer specifieke verwachtingen van voeding dan hun ouders, schrijft Australian Food News.

Veranderende sociale en economische contexten creëren een onzekere toekomst voor Gen Z. Als deze jonge mensen hun opleiding afronden, stappen ze de ‘grote slechte wereld’ in, waarin niets zeker is. Ze willen zichzelf zo nu en dan trakteren op luxeproducten op zoek naar een geluksmoment. Ze staan bovendien meer open voor nieuwe voedselervaringen, experimenteren met ingrediënten- en smaakcombinaties.

De onlinewereld stelt Gen Z in staat zich te profileren zoals zij dat willen. Gen Z ziet voedsel als een uitdrukking van wie ze willen zijn in de ogen van anderen.

Gen Z is vanwege de onlinewereld bovendien een on-demand generatie. Alles wat deze jonge mensen willen eten, moet binnen één druk op de knop beschikbaar zijn. Gemak is hun manier van leven en moet gecombineerd kunnen worden met smaak, kwaliteit, verse beschikbaarheid en gezondheid.

Foodlog

Lees ook
Winnaars van de Amsterdam Food Pitch

Winnaars van de Amsterdam Food Pitch

De winnaars van de Amsterdam Food Pitch zijn bekend. Zowel Mama Madina's glutenvrij zuurdesembrood van Madina Mamedova als het ambachtelijke deeg Dough-to-go van Meike Schaling kregen de titel van ‘Lekkerste product van 2018’. De prijs voor het Meest Duurzame product ging naar de Bokken Bouillon van Annelies Hermsen. Volgens juryvoorzitter en directeur...

Online platform Food&Friends is live

Online platform Food&Friends is live

Het online foodplatform Food and Friends is live. Op deze website staan allerlei recepten van bekende chefs, kookboekenauteurs en andere foodfanaten. Het doel is om alle thuiskoks van Nederland en België uit te dagen om net een stapje verder te gaan dan ze normaal zouden doen. Of het nu gaat om groot uitpakken voor een diner of om doordeweekse recepten....

Duurzame foodbedrijven genomineerd voor de Koning Willem I Plaquette

Duurzame foodbedrijven genomineerd voor de Koning Willem I Plaquette

De nominaties voor de Koning Willem I Plaquette voor Duurzaam Ondernemerschap 2018 zijn op 3 april bij Wageningen University & Research bekend gemaakt. Er zijn twaalf bedrijven genomineerd, waaronder verschillende foodbedrijven zoals De Verspillingsfabriek en Eosta. Het is de vierde keer dat de Koning Willem I Plaquette wordt uitgereikt. Het aantal...