Generieke informatievoorziening heeft meest positieve invloed op dieet

Beeld: Pixabay

Een Brits onderzoek gaf twee groepen informatie over de invloed op de gezondheid van voedselproducten, waarna de proefpersonen boodschappen moesten doen. Een groep kreeg generieke informatie, de ander gepersonaliseerde. De groep die generieke informatie (bv. ‘volkoren is gezond’) kreeg, deed vervolgens de meest gezonde boodschappen

Opzet

De onderzoeksgroep met wetenschappers uit Italië, Groot-Brittannië en Malta, gaven de proefpersonen in een artificiële context verschillende typen informatie, waarna ze de proefpersonen 30 pond gaven om virtueel boodschappen te doen. De proefpersonen hadden allen een laag jaarinkomen, van ongeveer €28.000. Eerder onderzoek wees namelijk al uit dat consumenten met een laag inkomen een ongezonder dieet hadden dan consumenten met een modaal inkomen of hoger. Van de proefpersonen had meer dan de helft een universitaire studie afgerond.

Informatie

De proefpersonen vielen in drie groepen, die ieder andere informatie kregen. De controlegroep las een emotie-neutraal artikel over architectuur. De tweede groep kreeg generieke informatie over gezondheid, zoals ‘volkoren voedsel is gezond’ en ‘vette vis past in een gezond dieet’. De derde groep kreeg informatie aan de hand van een ‘Your Disease Risk tool’, die op basis van persoonlijke informatie de individuele kans op diabetes en hartziekten berekende. De onderzoekers waren verbaasd dat de tweede groep de meest gezonde boodschappen deed. Zij kochten 20% minder vet en kochten 34% minder ongezonde producten. De derde groep kocht ook iets gezondere boodschappen dan de controlegroep, maar dit was geen eenduidige conclusie. Alleen de hoeveelheid gekochte calorieën was significant minder dan de controlegroep.

Verklaring

De wetenschappers bieden een verklaring die ingaat tegen de huidige trend van steeds meer persoonlijk voedingsadvies. Zij stellen dat de meeste mensen de kans op ziekten als diabetes en hardziekten hoger inschatten dan hij daadwerkelijk is. Zodra zij hun daadwerkelijke kans te horen kregen, bleek die vaak kleiner dan van gedacht. Hierdoor lijken zij minder gemotiveerd om gezondere boodschappen te doen.

Tijd

De wetenschappers deelden de drie groepen elk in tweeën. Binnen elke ‘informatiegroep’ kreeg de helft drie minuten de tijd om boodschappen te doen en de andere helft tien minuten. Zo wilden de onderzoekers bekijken of consumenten gezondere boodschappen gaan doen als ze meer tijd nemen om erover na te denken. Dit bleek echter niet het geval. De onderzoekers vroegen ook aan de proefpersonen of de gezondheidsinformatie die ze kregen nieuw was. Het bleek dat de meeste proefpersonen al wisten wat gezonde voeding inhield. De onderzoekers concludeerden dat het vooral de herinnering aan het advies was wat de proefpersonen aanzette tot een gezonder boodschappenmandje.  

Bron: European Economic Review

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Thema's
Lees ook
‘Gelukkig gezond!’ toont geschiedenis van de gezonde levensstijl

‘Gelukkig gezond!’ toont geschiedenis van de gezonde levensstijl

Gezond leven is in. We gaan naar de sportstudio, eten superfoods, doen powernaps en onze badkamers zijn kleine wellnesscentra. Maar hoe nieuw is deze trend? De tentoonstelling ‘Gelukkig Gezond! Histories of Healthy Ageing’ laat zien dat een gezonde levensstijl al sinds de oudheid wordt gekoppeld aan zes factoren. Deze zijn nog steeds actueel, namelijk...

Hoogleraar onderzoekt omgaan met verleidingen

Vijf miljoen Nederlanders lijden onder een chronische ziekte zoals diabetes, depressie of hartfalen. Om dat aantal terug te dringen is aandacht voor gezond gedrag en gedragsverandering naar een gezondere leefstijl nodig. Dat bepleit hoogleraar Gezondheidscommunicatie en gedragsverandering aan Wageningen University & Research Emely de Vet donderdag 24 november in haar inaugurele rede. Prof. De Vet geeft in haar rede, ‘A taste of temptation: contextual approaches to health behaviour change’, inzicht in de rol van de omgeving op consumentengedrag. Zij schetst dat er de afgelopen decennia veel...