Genomineerden Gouden Windei 2016

Jupiler Alcoholvrij met alcohol, Jumbo Volkoren knäckebröd met nog niet de helft volkoren en Red Bull Energy Drink zijn 3 van de 7 genomineerden voor Het Gouden Windei 2016.

Bij de verkiezing gaat het volgens organisator Foodwatch om voedingsproducten die worden aangeprezen op een manier dat de consument wordt misleid.

Alle 7 genomineerden:

  • Healthy People Blauwe bosbes en framboos bestaat volgens Foodwatch voor 87 procent uit appel met druif. Ook zitten er per glas 5,5 klontjes suiker in; ‘meer dan in Coca-Cola’.
  • Jumbo Volkoren knäckebröd bevat volgens de consumentenorganisatie ‘slechts 41 procent volkorenmeel en veel witte bloem’.
  • Jupiler alcoholvrij bier met alcohol. In alcoholvrij bier mag volgens de EU 1,2 procent alcohol zitten, maar volgens Foodwatch is het dan alcoholarm.
  • Aldi gedroogde kokos zijn in de ogen van de consumentenorganisatie ‘vooral gesuikerde zetmeel-gelatine-blokjes met pakweg een derde kokosschaafsel’.
  • Red Bull Energy Drink is genomineerd omdat het onder de jeugd wordt gepromoot met behulp van populaire sporters, terwijl de energiedrank juist wordt afgeraden voor kinderen én tijdens het sporten.
  • Optimel Griekse stijl yoghurt honing walnoot smaak is volgens Foodwatch niet Grieks en bevat 0,0 procent honing of walnoot.
  • YumEarth Vitamin C Drops bestaan, aldus Foodwatch, voor 100 procent uit suikers.

Consumenten kunnen nog de hele maand november hun stem uitbrengen. De winnaar wordt daarna bekendgemaakt. Het Gouden Windei wordt dit jaar voor de zevende keer uitgereikt. Vorig jaar wonnen de gesuikerde cranberries van Albert Heijn.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Meer over
Lees ook
Consumentenbond wil regels voor ‘natuurlijk’ en ‘puur’ op voedseletiketten

Consumentenbond wil regels voor ‘natuurlijk’ en ‘puur’ op voedseletiketten

De Consumentenbond pleit voor richtlijnen om misleiding en onduidelijkheid tegen te gaan rondom de termen ‘natuurlijk’ en ‘puur’ op voedseletiketten. Er moeten helderen regels komen, net als in Frankrijk, Engeland en Ierland, luidt het verzoek.

Volkorenclaims op verpakkingen misleidend, oordeelt RCC

Volkorenclaims op verpakkingen misleidend, oordeelt RCC

Producten met witte bloem erin op de verpakking ‘volkoren’ noemen, is misleidend. Dat oordeelde de Reclame Code Commissie vorige week. Onder meer Albert Heijn, Bolletje en Jumbo zouden hun klanten op deze manier misleiden.

'Vanille' wordt 'vanillesmaak'

'Vanille' wordt 'vanillesmaak'

Alle grote producenten, waaronder Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi, Arla, Superunie, Plus, Zuivelhoeve, Dirk en Dekamarkt, gaan hun vanilleproducten aanpassen naar aanleiding van de klachtenprocedure die Foodwatch vorige maand won tegen FrieslandCampina over vanillevla zonder vanille. Dat maakt foodwatch bekend.In de door Foodwatch tegen FrieslandCampina...