Genomineerden Gouden Windei 2016

Jupiler Alcoholvrij met alcohol, Jumbo Volkoren knäckebröd met nog niet de helft volkoren en Red Bull Energy Drink zijn 3 van de 7 genomineerden voor Het Gouden Windei 2016.

Bij de verkiezing gaat het volgens organisator Foodwatch om voedingsproducten die worden aangeprezen op een manier dat de consument wordt misleid.

Alle 7 genomineerden:

  • Healthy People Blauwe bosbes en framboos bestaat volgens Foodwatch voor 87 procent uit appel met druif. Ook zitten er per glas 5,5 klontjes suiker in; ‘meer dan in Coca-Cola’.
  • Jumbo Volkoren knäckebröd bevat volgens de consumentenorganisatie ‘slechts 41 procent volkorenmeel en veel witte bloem’.
  • Jupiler alcoholvrij bier met alcohol. In alcoholvrij bier mag volgens de EU 1,2 procent alcohol zitten, maar volgens Foodwatch is het dan alcoholarm.
  • Aldi gedroogde kokos zijn in de ogen van de consumentenorganisatie ‘vooral gesuikerde zetmeel-gelatine-blokjes met pakweg een derde kokosschaafsel’.
  • Red Bull Energy Drink is genomineerd omdat het onder de jeugd wordt gepromoot met behulp van populaire sporters, terwijl de energiedrank juist wordt afgeraden voor kinderen én tijdens het sporten.
  • Optimel Griekse stijl yoghurt honing walnoot smaak is volgens Foodwatch niet Grieks en bevat 0,0 procent honing of walnoot.
  • YumEarth Vitamin C Drops bestaan, aldus Foodwatch, voor 100 procent uit suikers.

Consumenten kunnen nog de hele maand november hun stem uitbrengen. De winnaar wordt daarna bekendgemaakt. Het Gouden Windei wordt dit jaar voor de zevende keer uitgereikt. Vorig jaar wonnen de gesuikerde cranberries van Albert Heijn.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Meer over
Lees ook
FrieslandCampina verliest beroep RCC over vanilevla zonder vanille

FrieslandCampina verliest beroep RCC over vanilevla zonder vanille

In vanillevla moet ook echt vanille zitten of er moet duidelijk op de verpakking staan dat het alleen om een (kunstmatig) smaakje gaat. Die uitspraak deed het College van Beroep van de Reclame Code Commissie (RCC) deze week. Dat is nogal wat: tachtig procent van vla met vanille bevat geen vanille maar smaakt er wel naar.  Het College van Beroep...

Reclame Code Commissie noemt term ‘wild’ misleidend

Reclame Code Commissie noemt term ‘wild’ misleidend

Veel consumenten kiezen bij hun kerstdiner voor ‘wild’ vlees, maar niet iedereen weet dat het wild dat je in de supermarkt vindt gewoon van gefokte dieren kan komen. De Reclame Code Commissie heeft daarom geoordeeld dat de term misleidend is. Het oordeel is geveld naar aanleiding van een klacht van de stichting Konijn in Nood. De stichting...

De lekker duurzaam-campagne van AH en Unilever; wat ging er mis?

De lekker duurzaam-campagne van AH en Unilever; wat ging er mis?

Het mag gezegd worden dat Unilever een van de food-multinationals is die het meest in duurzaamheid investeert. Het zou dan ook niet moeilijk moeten zijn voor dit bedrijf om een duurzaam imago te behouden. Toch moest directeur Duurzaamheid Anniek Mauser van Unilever afgelopen weekend in het consumentenprogramma Kassa verantwoording afleggen voor...