Genomineerden Gouden Windei 2016

Jupiler Alcoholvrij met alcohol, Jumbo Volkoren knäckebröd met nog niet de helft volkoren en Red Bull Energy Drink zijn 3 van de 7 genomineerden voor Het Gouden Windei 2016.

Bij de verkiezing gaat het volgens organisator Foodwatch om voedingsproducten die worden aangeprezen op een manier dat de consument wordt misleid.

Alle 7 genomineerden:

  • Healthy People Blauwe bosbes en framboos bestaat volgens Foodwatch voor 87 procent uit appel met druif. Ook zitten er per glas 5,5 klontjes suiker in; ‘meer dan in Coca-Cola’.
  • Jumbo Volkoren knäckebröd bevat volgens de consumentenorganisatie ‘slechts 41 procent volkorenmeel en veel witte bloem’.
  • Jupiler alcoholvrij bier met alcohol. In alcoholvrij bier mag volgens de EU 1,2 procent alcohol zitten, maar volgens Foodwatch is het dan alcoholarm.
  • Aldi gedroogde kokos zijn in de ogen van de consumentenorganisatie ‘vooral gesuikerde zetmeel-gelatine-blokjes met pakweg een derde kokosschaafsel’.
  • Red Bull Energy Drink is genomineerd omdat het onder de jeugd wordt gepromoot met behulp van populaire sporters, terwijl de energiedrank juist wordt afgeraden voor kinderen én tijdens het sporten.
  • Optimel Griekse stijl yoghurt honing walnoot smaak is volgens Foodwatch niet Grieks en bevat 0,0 procent honing of walnoot.
  • YumEarth Vitamin C Drops bestaan, aldus Foodwatch, voor 100 procent uit suikers.

Consumenten kunnen nog de hele maand november hun stem uitbrengen. De winnaar wordt daarna bekendgemaakt. Het Gouden Windei wordt dit jaar voor de zevende keer uitgereikt. Vorig jaar wonnen de gesuikerde cranberries van Albert Heijn.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Meer over
Lees ook
Foodwatch dient klacht in over vanillevla zonder vanille

Foodwatch dient klacht in over vanillevla zonder vanille

Foodwatch dient een klacht in bij de Reclame Code Commissie tegen vanillevla zonder vanille. Flink wat producten die ‘vanillevla’ heten bevatten helemaal geen vanille, maar aroma’s of kunstmatige vanilline. Foodwatch noemt dit vindt dit soort ‘misleiding’ onaanvaardbaar. De klacht van Foodwatch volgt op een rapportage die is gemaakt door het programma...

Stop de ‘gezonde’ nep op verpakkingen met tegenstrijdige reclame

Stop de ‘gezonde’ nep op verpakkingen met tegenstrijdige reclame

De Europese consumentenorganisatie BEUC roept de Europese Unie op om 'eindelijk' eens werk te maken van de invoering van voedingsprofielen op verpakkingen. Dat moet het einde inluiden van misleidende gezondheids- en voedingsclaims op voedselverpakkingen. Door Annika de Jong - Foodlog 'Vitamine C verhoogt uw immuunsysteem'; '70% minder vet'; 'rijk aan...

Consumentenbond: '85 procent consumenten wil maatregelen tegen misleidende verpakkingen'

Consumentenbond: '85 procent consumenten wil maatregelen tegen misleidende verpakkingen'

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat consumenten misleidende informatie op voedseletiketten als een probleem ervaren. 85 procent van de consumenten vindt dat hier iets aan gedaan moet worden. De Consumentenbond deed begin 2017 onderzoek naar de mening van consumenten over de informatie op voedseletiketten. Hierbij ging speciale aandacht uit...