Genomineerden Gouden Windei 2016

Jupiler Alcoholvrij met alcohol, Jumbo Volkoren knäckebröd met nog niet de helft volkoren en Red Bull Energy Drink zijn 3 van de 7 genomineerden voor Het Gouden Windei 2016.

Bij de verkiezing gaat het volgens organisator Foodwatch om voedingsproducten die worden aangeprezen op een manier dat de consument wordt misleid.

Alle 7 genomineerden:

  • Healthy People Blauwe bosbes en framboos bestaat volgens Foodwatch voor 87 procent uit appel met druif. Ook zitten er per glas 5,5 klontjes suiker in; ‘meer dan in Coca-Cola’.
  • Jumbo Volkoren knäckebröd bevat volgens de consumentenorganisatie ‘slechts 41 procent volkorenmeel en veel witte bloem’.
  • Jupiler alcoholvrij bier met alcohol. In alcoholvrij bier mag volgens de EU 1,2 procent alcohol zitten, maar volgens Foodwatch is het dan alcoholarm.
  • Aldi gedroogde kokos zijn in de ogen van de consumentenorganisatie ‘vooral gesuikerde zetmeel-gelatine-blokjes met pakweg een derde kokosschaafsel’.
  • Red Bull Energy Drink is genomineerd omdat het onder de jeugd wordt gepromoot met behulp van populaire sporters, terwijl de energiedrank juist wordt afgeraden voor kinderen én tijdens het sporten.
  • Optimel Griekse stijl yoghurt honing walnoot smaak is volgens Foodwatch niet Grieks en bevat 0,0 procent honing of walnoot.
  • YumEarth Vitamin C Drops bestaan, aldus Foodwatch, voor 100 procent uit suikers.

Consumenten kunnen nog de hele maand november hun stem uitbrengen. De winnaar wordt daarna bekendgemaakt. Het Gouden Windei wordt dit jaar voor de zevende keer uitgereikt. Vorig jaar wonnen de gesuikerde cranberries van Albert Heijn.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Meer over
Lees ook

Vitel-oké Liegebeest 2016

Vitel-oké is verkozen tot grootste Liegebeest van 2016. Volgens Wakker Dier misleidt Vitel-oké omdat de kalfjes te vroeg van hun moeder worden gescheiden en hun leven slijten in een dichte stal zonder stro. Bierbommetjes van Unox werden tweede in de verkiezing en zuivelmerk Den Eelder derde. Het kalfsvlees van VITEL-oké is volgens Wakker Dier een Liegebeest “vanwege de overdreven positieve uitspraken over dierenwelzijn op de verpakking en de website”. Er staat dat het product van 100% pure kwaliteit is en de dieren voldoende leefruimte hebben. Maar volgens Wakker Dier klopt dit niet. “De kalfjes...

Lidl uit Liegebeest-verkiezing gehaald

Lidl is dit jaar geen Liegebeest-kandidaat meer. De retailer belooft namelijk voor half 2017 te zijn overgestapt op een trager groeiend kippenras. Ook worden niet langer alleen vrouwelijke kippen geselecteerd. Deze beloften zijn voor Wakker Dier reden om de Lidl-kip niet langer verkiesbaar te stellen. Dat meldt Levensmiddelenkrant. Bij de Liegebeest-verkiezing kan op de website van Wakker Dier tot 27 september gestemd worden, welk bedrijf het meest ‘consumenten om de tuin leidt met dierenwelzijnspraatjes’. Er blijven dit jaar nog vier kandidaten over: Unox’s Bierbommetjes, zuivelbedrijf Den Eelder,...

Online dialoogplatform Nederland Voedselland start

Staatssecretaris Van Dam van EZ lanceert op 13 oktober online dialoogplatform Nederland Voedselland. Dat gebeurt op de jaarbijeenkomst van de FNLI. Het initiatief is een concreet resultaat van de wens van de levensmiddelenindustrie om met diverse partijen, waaronder maatschappelijke organisaties en overheden, de voedseldialoog aan te gaan, om zo problemen aan te pakken en meer begrip te krijgen voor elkaar. 'Open gesprek' Dit naar aanleiding van het FNLI-rapport ‘Spreek Smakelijk’ dat in april concludeerde dat de sector nog beter met de consument en burger in gesprek moet treden. In een ‘open ...