Gevaarlijke hoeveelheden morfine in Franse maanzaadbroodjes

Wie de verhalen over maanzaadbroodjes en drugstests kent, weet dat de betreffende zaadjes inderdaad sporen van opiaten kunnen bevatten. Meestal gaat het om verwaarloosbare hoeveelheden. Maar niet in Frankrijk.

Franse gezondheidsautoriteiten onderzoeken de aanwezigheid van morfine en codeïne in maanzaadstokbrood en kant-en-klare sandwiches met maanzaad, meldt Foodnavigator. Mensen die deze broden consumeerden zouden ‘abnormale hoeveelheden’ van de werkzame stoffen in hun urine hebben gehad. De analyse van een partij maanzaad heeft de hoge dosis alkaloïden bevestigd.

Papaver

Maanzaad is afkomstig van de papaver, dezelfde beroemde bloem waarvan opium, morfine en heroïne worden gemaakt. De zaadjes bevatten van nature slechts kleine sporen van de werkzame alkaloïden. Maar in zeldzame gevallen kunnen ze vervuild raken door stoffen uit andere delen van de plant, bijvoorbeeld wanneer die op een verkeerde manier wordt geoogst. De EU heeft adviezen gepubliceerd voor de teelt van maanzaad, om de aanwezigheid van alkaloïden in maanzaadproducten tot een minimum te beperken.

Lees ook
Seamore en BBROOD presenteren zeewierbrood

Seamore en BBROOD presenteren zeewierbrood

Zeewier heeft veel voordelen. Zo is het duurzaam en zit vol eiwit. Sinds 2015 maakt Willem Sodderland met Seamore alledaags eten van zeewier. De zeewieralternatieven voor pasta en bacon, worden inmiddels in acht landen. Recent lanceerde het bedrijf zeewierwraps. Carel Callenbach, hoofd productontwikkeling bij Seamore, had wat deeg over en besloot daar...

Mogelijk Listeria bacterie in Klooster palingfilet

Mogelijk Listeria bacterie in Klooster palingfilet

Nettorama en Vishandel Klooster BV roepen uit voorzorg Klooster palingfilet 50 gram met houdbaarheidsdatum 01-06-2018 en code 1814402 terug. In het product zit mogelijk de Listeria bacterie. Consumptie kan een gevaar vormen voor de gezondheid. Listeria bacterie Listeria bacteriën komen overal in de natuur voor. Eén soort, Listeria monocytogenes kan...

Start driejarige imagocampagne ‘Brood. Goed verhaal.’

Start driejarige imagocampagne ‘Brood. Goed verhaal.’

In maart gaat de driejarige imagocampagne ‘Brood. Goed verhaal.’ van start in Nederland en België. De brede communicatiecampagne is het resultaat van een unieke samenwerking tussen de Nederlandse en Belgische bakkerijbranche en heeft als doel om het volume van de broodconsumptie te stabiliseren. De campagne wordt gefinancierd met steun van de Europese...