‘Gezond voedsel moet je niet gezond noemen’

Gezonde voeding

Mensen met weinig kennis over gezonde voeding maken gezondere keuzes als bij zo'n gezonde keuze een plaatje staat in plaats van een tekst die zegt dat die keuze gezond is. Mogelijk moet de promotie van gezonde voeding op de schop. Maak duidelijk dat het lekker is.

  • Door 
  • Twee Amerikaanse wetenschappers van Stony Brook University verdeelden 193 mannen en vrouwen, tussen de 18 en de 65 jaar, in twee groepen. De ene groep kreeg een plaatje van een fruitsalade te zien, de andere een beschrijving van die fruitsalade. De deelnemers moesten aangeven of de salade hen gezond leek en lekker. Al snel bleek, dat mensen die niet in de eerste plaats op gezondheidsaspecten letten vooral de smakelijke kant van de voedingsmiddelen belangrijk vonden. Gezondheidsbewuste mensen waren minder gevoelig voor die genotsaspecten. Volgens de onderzoekers hadden zij waarschijnlijk meer kennis over gezond eten omdat: “…hun voornaamste motivatie bij voedselkeuzes het gebruiken van gezond voedsel is.”

Het is waarschijnlijk beter om de smakelijke kant van gezond voedsel te benadrukken dan te hameren op de gezonde aspecten van dat voedsel, schrijven de onderzoekers die het experimentje deden. Het onderzoek verscheen in het wetenschappelijke tijdschrift Food Quality and Preference. De uitkomsten sluiten aan bij eerder onderzoek uit 2017, waarin groenten meer werden gewaardeerd wanneer zij met genotzuchtige termen werden beschreven. ‘Sweet ’n sizzlin, bijvoorbeeld. Gezond voedsel heeft, kortom, betere marketing nodig. Je moet duidelijk maken dat het lekker is in plaats van vertellen dat het zo gezond is.

Lees ook
Landelijk vergelijkingsonderzoek gezondheid supermarkten van start

Landelijk vergelijkingsonderzoek gezondheid supermarkten van start

Stichting Questionmark start voor de tweede keer met een landelijk vergelijkingsonderzoek naar de mate waarin supermarkten hun klanten helpen in het maken van gezonde keuzes. Het onderzoek “Superlijst Gezondheid” onderzoekt in hoeverre supermarkten ons helpen gezonder te eten en drinken en leidt tot een publieke ranglijst van supermarkten.

Keep Food Simple geeft nieuwe kijk op voedselketens

Keep Food Simple geeft nieuwe kijk op voedselketens

Een bijdrage leveren aan de verbetering van ons voedselsysteem met duurzamere en gezondere producten, dat is de missie van organisatie Keep Food Simple. Tijdens Food Technology presenteerde Onno Franse, Fons Voragen en Peter Folstar de visie en aanpak van Keep Food Simple.

HAK lanceert nieuwe campagne om lokale groente onder de aandacht te brengen

HAK lanceert nieuwe campagne om lokale groente onder de aandacht te brengen

Met een nieuwe campagne wil groentefabrikant HAK consumenten bewust maken van de herkomst van hun groenten en laten zien dat er op de Nederlandse akkers een grote variatie aan groente groeit.