Gezonde en duurzame keuzes in supermarkt verkozen boven betaalbaarheid

Supermarkt-persoon-zondergezicht_MichealBurrows_Pexels

Beeld: Michael Burrows via Pexels

Uit onderzoek van Deloitte blijkt dat een derde van de Europese consumenten in het afgelopen jaar meer geïnteresseerd is geraakt in het leren over de invloed van voeding op hun gezondheid. Bijna drie kwart is bovendien bereid meer te betalen voor duurzame voedingsproducten.

71% van de 17.000 respondenten (afkomstig uit 15 Europese landen waaronder Nederland en België) is bereid extra te betalen voor voor lokaal geproduceerd voedsel. Is een product duurzaam of fair trade, dan is dat percentage 72%. Daarnaast gaf 53% van de respondenten aan dat ze graag zou zien dat hun supermarkt hen informeert over gezonde(re) alternatieven. Voor de meeste mensen zijn het internet (41%) en social media (28%) de belangrijkste bron van informatie. 17% gebruikt supermarkten als informatiebron en voor 4% is dit de meest betrouwbare bron. 

“Nu consumenten meer en meer bereid lijken te zijn om te investeren in gezonde en ook duurzame voeding, ligt er voor supermarkten een mooie kans om hen beter te bedienen als het gaat om de informatievoorziening en de advisering voor het kopen van lokaal geproduceerd voedsel”, zegt Adgild Hop, retail market lead bij Deloitte, in het persbericht.

Ook de overheid mag er wel een schepje bovenop doen, vindt een deel van de respondenten. Ruim 40% ziet graag dat ongezond en niet-duurzaam voedsel zwaarder wordt belast en 51% geeft aan dat etikettering, zoals bij sigaretten, zou kunnen worden toegevoegd aan voedingsmiddelen die ongezond en niet-duurzaam zijn. In landen als Italië, Frankrijk, Portugal en Finland is de steun voor extra belastingen op ongezonde voedingsmiddelen gemiddeld het grootst.

Meer nieuws over consumentengedrag en duurzaamheid? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief van EVMI!

Lees ook
Consument bereid meerprijs biologisch te betalen na uitleg

Consument bereid meerprijs biologisch te betalen na uitleg

Consumenten zijn vaker bereid een meerprijs voor biologische producten te betalen na uitleg over wat biologisch betekent, blijkt uit onderzoek van Future of Food Institute. De positieve houding ten opzichte van biologische levensmiddelen steeg na een uitleg bij respondenten van 52 naar 75 procent.

Laatste EVMI van 2021 gelanceerd als digitaal magazine

Laatste EVMI van 2021 gelanceerd als digitaal magazine

We gaan duurzaam het jaar uit met de digitale editie van EVMI 8. Via de link hieronder lees je het magazine direct. Duurzaamheid is altijd een belangrijk thema voor EVMI, maar in deze editie staat er een extra spotlight op.

Mensen ruiken het verschil tussen vette en vetvrije melk

Mensen ruiken het verschil tussen vette en vetvrije melk

Via retronasale reuk kun je vette melk onderscheiden van vetvrije melk. Dat beschrijven Wageningse wetenschappers in een studie die werd gepubliceerd in Food Quality and Preference.