Gezondere producten beter zichtbaar in de supermarkt

Gezonde boodschappen Coop

Gaan klanten meer gezonde producten in de supermarkt kopen als deze op ooghoogte worden geplaatst? Wetenschappers van het Amsterdam UMC gaan dit het komende jaar in een aantal supermarkten van Coop onderzoeken. 

Het achterliggende idee is dat door gezondere boodschappen, zoals volkorenproducten, beter zichtbaar en makkelijker toegankelijk te maken door ze op ooghoogte te plaatsen, mensen eerder deze producten dan minder gezonde alternatieven in de boodschappenkar zullen leggen. Hetzelfde geldt voor het vullen van de kassarekken met gezondere producten. Of dit ook echt het geval is, moet het onderzoek aantonen. Eerder neuropsychologisch onderzoek toonde aan dat producten die op ooghoogte geplaatst worden, inderdaad beter verkopen.

Het onderzoek loopt een jaar lang in acht verschillende supermarkten, die zijn geselecteerd in buurten waar mensen vaker een minder gezonde leefstijl hebben.

Bij deelnemers aan het onderzoek worden gezondheidswaarden als bloeddruk, bloedwaarden en buikomvang gemeten, om vast te stellen of de aanpassingen in de supermarkt ook leiden tot een betere hartgezondheid.

Het onderzoek is onderdeel van het grotere, vijfjarige onderzoeksproject SUPREME NUDGE, dat wordt gefinancierd door de Nederlandse Hartstichting en ZonMw. SUPREME NUDGE onderzoekt hoe gezonde voeding en voldoende beweging te bevorderen.

De term ‘nudge’ (duwtje) komt uit de gedragstherapie: het is een techniek waarbij mensen subtiel worden gestimuleerd om zich op een gewenste wijze te gedragen.

Lees ook
Nederlanders eten meeste vleesvervangers van Europa

Nederlanders eten meeste vleesvervangers van Europa

Van alle Europeanen eten Nederlanders de meeste vleesvervangers. Dit blijkt uit een onderzoek van marktonderzoeksbureau Nielsen, gepubliceerd door het Smart Protein project, in samenwerking met ProVeg International. Ook besteden we het meeste geld aan plantaardige vervangers.

€1,5 miljoen om kinderen groente te leren eten

€1,5 miljoen om kinderen groente te leren eten

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) kende een Vici-beurs van €1,5 miljoen toe voor onderzoek naar waarom kinderen soms iets weigeren te eten zonder het ooit geproefd te hebben.

Geen geld voor megaproject FoodSwitch Wageningen UR

Geen geld voor megaproject FoodSwitch Wageningen UR

Het FoodSwitch-voorstel van Wageningen UR zou zich gaan richten op persoonlijk uitgebalanceerde voeding, de hoogste efficiency bij het gebruik van eiwitten, circulariteit in voedselketens in combinatie met biotechnologie, kunstmatige intelligentie en robotica.