Gezondere producten beter zichtbaar in de supermarkt

16 april 2021 Mischa Brendel Pexels/Anna Shvets

Gaan klanten meer gezonde producten in de supermarkt kopen als deze op ooghoogte worden geplaatst? Wetenschappers van het Amsterdam UMC gaan dit het komende jaar in een aantal supermarkten van Coop onderzoeken. 

Het achterliggende idee is dat door gezondere boodschappen, zoals volkorenproducten, beter zichtbaar en makkelijker toegankelijk te maken door ze op ooghoogte te plaatsen, mensen eerder deze producten dan minder gezonde alternatieven in de boodschappenkar zullen leggen. Hetzelfde geldt voor het vullen van de kassarekken met gezondere producten. Of dit ook echt het geval is, moet het onderzoek aantonen. Eerder neuropsychologisch onderzoek toonde aan dat producten die op ooghoogte geplaatst worden, inderdaad beter verkopen.

Het onderzoek loopt een jaar lang in acht verschillende supermarkten, die zijn geselecteerd in buurten waar mensen vaker een minder gezonde leefstijl hebben.

Bij deelnemers aan het onderzoek worden gezondheidswaarden als bloeddruk, bloedwaarden en buikomvang gemeten, om vast te stellen of de aanpassingen in de supermarkt ook leiden tot een betere hartgezondheid.

Het onderzoek is onderdeel van het grotere, vijfjarige onderzoeksproject SUPREME NUDGE, dat wordt gefinancierd door de Nederlandse Hartstichting en ZonMw. SUPREME NUDGE onderzoekt hoe gezonde voeding en voldoende beweging te bevorderen.

De term ‘nudge’ (duwtje) komt uit de gedragstherapie: het is een techniek waarbij mensen subtiel worden gestimuleerd om zich op een gewenste wijze te gedragen.

Dit artikel verscheen eerder op: Voeding Nu

Altijd op de hoogte blijven?