GfK: Omzetgroei voor supermarkten in 2017

kassa

De supermarktomzet steeg in 2017 met 3,2 procent naar €35,58 miljard (€34,49 miljard in 2016). Dat blijkt uit cijfers van het GfK.

Mede door het toenemende belang voor online winkelen werd er in 2017 per kassabon 6,3 procent meer afgerekend (€22,53 in 2016 en €23,91 in 2017). Het aantal uitgegeven kassabonnen 2017 daalde met 2,9 procent. De online omzet steeg in 2017 met 48 procent (t/m week 48). De online supermarktomzet was bijna €1,1 miljard in 2017.

De maand december 2017 (week 49 t/m 52) laat een stijging van de supermarktomzet met 6,9 procent zien. In de Kerst en Oud & Nieuw weken 51 en 52 steeg de gemiddelde weekomzet met 6,4 procent naar €804 miljoen. Dit lag hoger dan de prognose van €779 miljoen. De Kerstweek 51 in 2017 scoorde de hoogste weekomzet ooit met €961 miljoen, dit is 8,2 procent hoger dan de Kerstweek vorig jaar.

Voor 2018 verwacht GfK een omzetgroei 3 procent verwacht. De prognose is dat de omzet in de fysieke supermarkt met 2 procent zal stijgen en de online supermarktomzet met 30 procent. Ongeveer 3,8 procent van de totale supermarktomzet zal in 2018 van online komen (3 procent in 2017).

Lees ook
Superlijst Dierenwelzijn: Supermarkten hebben te weinig aandacht voor dierenwelzijn

Superlijst Dierenwelzijn: Supermarkten hebben te weinig aandacht voor dierenwelzijn

Supermarkten doen nog te weinig om het aandeel diervriendelijkere producten te vergroten en leggen hiervoor de verantwoordelijkheid bij de klanten. Dat blijkt uit het onderzoek Superlijst Dierenwelzijn naar in hoeverre supermarkten een voedingspatroon stimuleren dat bijdraagt aan een beter dierenwelzijn.

Pieter Pot haalt € 9 miljoen groeigeld op

Pieter Pot haalt € 9 miljoen groeigeld op

Twee jaar na lancering haalt verpakkingsvrije online supermarkt Pieter Pot een investering van € 9 miljoen op. In oktober startte Pieter Pot in België en met het groeigeld wil de start-up verder uitbreiden naar nieuwe West-Europese markten.

Plus past vleesverpakkingen aan

Plus past vleesverpakkingen aan

Plus wil minder palstic gebruiken. Daarom pastte de supermarktketen de afgelopen jaren samen met de vleesleveranciers de verpakkingen voor vlees aan. Hiermee bespaart Plus bijna 200.000 kg plastic.