GfK: Omzetgroei voor supermarkten in 2017

kassa

De supermarktomzet steeg in 2017 met 3,2 procent naar €35,58 miljard (€34,49 miljard in 2016). Dat blijkt uit cijfers van het GfK.

Mede door het toenemende belang voor online winkelen werd er in 2017 per kassabon 6,3 procent meer afgerekend (€22,53 in 2016 en €23,91 in 2017). Het aantal uitgegeven kassabonnen 2017 daalde met 2,9 procent. De online omzet steeg in 2017 met 48 procent (t/m week 48). De online supermarktomzet was bijna €1,1 miljard in 2017.

De maand december 2017 (week 49 t/m 52) laat een stijging van de supermarktomzet met 6,9 procent zien. In de Kerst en Oud & Nieuw weken 51 en 52 steeg de gemiddelde weekomzet met 6,4 procent naar €804 miljoen. Dit lag hoger dan de prognose van €779 miljoen. De Kerstweek 51 in 2017 scoorde de hoogste weekomzet ooit met €961 miljoen, dit is 8,2 procent hoger dan de Kerstweek vorig jaar.

Voor 2018 verwacht GfK een omzetgroei 3 procent verwacht. De prognose is dat de omzet in de fysieke supermarkt met 2 procent zal stijgen en de online supermarktomzet met 30 procent. Ongeveer 3,8 procent van de totale supermarktomzet zal in 2018 van online komen (3 procent in 2017).

Lees ook
Vegan supermarkt geopend in Amsterdam

Vegan supermarkt geopend in Amsterdam

Vorige week heeft Vegan Fresco haar deuren geopend. De nieuwe supermarkt in Amsterdam biedt een volledig veganisttisch assortiment aan.

Hoeveel invloed hebben supermarkten op duurzame consumentenkeuzes?

Hoeveel invloed hebben supermarkten op duurzame consumentenkeuzes?

Onafhankelijk onderzoeksinstituut Questionmark is een vergelijkingsonderzoek gestart naar de duurzaamheid van supermarkten. Uit de resultaten volgt een publieke ranglijst die laat zien in hoeverre supermarkten de consument helpen om duurzaam te eten.

Jumbo en Lidl uitgeroepen tot kampioen kiloknallen

Jumbo en Lidl uitgeroepen tot kampioen kiloknallen

In 2020 hadden zes op de tien vleesaanbiedingen van Jumbo en Lidl geen dierenwelzijnskeurmerk, blijkt uit de Kiloknallermonitor van Wakker Dier. De stichting roept de twee supermarktconcerns daarom uit tot "kampioen kiloknallen".