GfK: Omzetgroei voor supermarkten in 2017

kassa

De supermarktomzet steeg in 2017 met 3,2 procent naar €35,58 miljard (€34,49 miljard in 2016). Dat blijkt uit cijfers van het GfK.

Mede door het toenemende belang voor online winkelen werd er in 2017 per kassabon 6,3 procent meer afgerekend (€22,53 in 2016 en €23,91 in 2017). Het aantal uitgegeven kassabonnen 2017 daalde met 2,9 procent. De online omzet steeg in 2017 met 48 procent (t/m week 48). De online supermarktomzet was bijna €1,1 miljard in 2017.

De maand december 2017 (week 49 t/m 52) laat een stijging van de supermarktomzet met 6,9 procent zien. In de Kerst en Oud & Nieuw weken 51 en 52 steeg de gemiddelde weekomzet met 6,4 procent naar €804 miljoen. Dit lag hoger dan de prognose van €779 miljoen. De Kerstweek 51 in 2017 scoorde de hoogste weekomzet ooit met €961 miljoen, dit is 8,2 procent hoger dan de Kerstweek vorig jaar.

Voor 2018 verwacht GfK een omzetgroei 3 procent verwacht. De prognose is dat de omzet in de fysieke supermarkt met 2 procent zal stijgen en de online supermarktomzet met 30 procent. Ongeveer 3,8 procent van de totale supermarktomzet zal in 2018 van online komen (3 procent in 2017).

Lees ook
Consumenten kopen minder vlees bij combinatie prijsverhoging en informatie over milieuschade

Consumenten kopen minder vlees bij combinatie prijsverhoging en informatie over milieuschade

Consumenten kopen 36 procent minder vlees in de supermarkt als zowel de prijzen worden verhoogd en ze meer informatie krijgen over de milieuschade door vleesproductie. Dit moet wel in combinatie gebeuren, melden het RIVM en de Vrije Universiteit.

20% meer omzet voor de voedingsindustrie in eerste kwartaal

20% meer omzet voor de voedingsindustrie in eerste kwartaal

De voedings- en genotsmiddelenindustrie zette in het eerste kwartaal van 2022 20% meer om dan in het eerste kwartaal vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Start nieuwe campagne ‘De mooiste boodschap is bio’

Start nieuwe campagne ‘De mooiste boodschap is bio’

De driejarige Europese campagne ‘De mooiste boodschap is bio’ is gestart met als doel groei van het biologische marktaandeel en vergroting van de herkenbaarheid en het vertrouwen in het Europese biologische keurmerk. De campagne loopt tegelijkertijd in Zweden, Finland en België.

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren