'Gifvrij'-claim van Ekoplaza is niet hard te maken

EVMI_Gifvrije supermarkt Ekoplaza

De biologische supermarktketen Ekoplaza mag zichzelf niet ‘gifvrij’ noemen van de Reclame Code Commissie. Ekoplaza claimde in reclame-uitingen dat zij de enige gifvrije supermarkt zijn en dat zijn biologische boeren gifvrij werken. Toch kunnen ook biologische producten sporen van gif bevatten, en kan de supermarkt volgens de commissie de claim ‘gifvrij’ niet garanderen.

Niet gifvrij

Ekoplaza startte dit jaar een campagne met de bewering de 'enige gifvrije supermarkt' te zijn. Journalist en akkerbouwer Martijn Knuivers diende daarop een klacht in bij de Reclame Code Commissie. Volgens hem suggereert Ekoplaza door zich als ‘enige gifvrije supermarkt’ te presenteren dat er bij biologische producten geen enkele vorm van gif wordt gebruikt. Dat vindt hij misleidend, omdat ook biologische telers bestrijdingsmiddelen gebruiken die op het gewas kunnen achterblijven. Dit zijn weliswaar natuurlijke middelen, maar dat betekent niet dat ze niet giftig zijn, en ook niet dat ze milieuvriendelijk zijn. “Uit een studie van de Europese Unie blijkt dat biologische bestrijdingsmiddelen soms giftiger kunnen zijn dan chemisch-synthetische.”

Biologisch gif

Zo maken gangbare telers bij de bestrijding van trips in uien gebruik van het insecticide Movento, terwijl biologische uientelers hun toevlucht zoeken tot het natuurlijke middel Tracer. Movento scoort op de CLM-milieumeetlat aanmerkelijk beter dan Tracer. Ook mogen biologische aardappeltelers het giftige middel koperoxychloride gebruiken, terwijl dat voor gangbare telers verboden is vanwege de milieuschade die het veroorzaakt.

Reactie Ekoplaza

Update: Ekoplaza heeft in een persbericht gereageerd op de uitspraak van de Reclame Code Commissie. De supermarktketen accepteert het oordeel dat de claim 'gifvrij' te zijn te absoluut is en zal deze vanaf volgende week in alle reclame-uitingen vervangen door 'meest gifvrije supermarkt'. Directeur van Ekoplaza Erik Does: "Het motiveert ons om onze toch vaak vrij ingewikkelde boodschappen nog verder uit te leggen aan de consument. Die verdient het volledige en niet misleidende informatie te krijgen. Tegelijkertijd weet elke marketingprofessional en ondernemer dat je keuzes moet maken in je communicatie. Steeds meer consumenten geven immers de voorkeur aan korte heldere boodschappen. Wij zijn blij dat deze boer en de Reclame Code Commissie ons heeft gewezen op het feit dat wij wellicht hierin te kort door de bocht zijn gegaan."

 
Lees ook
College van Beroep acht reclame Douglas misleidend

College van Beroep acht reclame Douglas misleidend

In een reclame van een anti-veroudering product van Dougles verchijnt de tekst ‘Suiker veroorzaakt rimpels’ in beeld. De Cosun Beet Company diende een klacht in bij de Stichting Reclame Code. De stichting acht de reclame misleidend omdat er geen causaal verband is aangetoond tussen de consumptie van kristalsuiker en het ontstaan van rimpels.

Bionext presenteert tienpuntenplan en trendrapport aan minister Schouten

Bionext presenteert tienpuntenplan en trendrapport aan minister Schouten

Bionext, de ketenorganisatie voor de biologische landbouw, overhandigt het trendrapport over 2019 aan minister Schouten. Daarnaast presenteert de organisatie tien voorstellen die de biologische landbouw in Nederland moet helpen groeien.

Henk en Bart Schellekens nemen Bon Vivant over

Henk en Bart Schellekens nemen Bon Vivant over

Sinds 1987 verzorgt de coöperatie Bon Vivant de in‐ en verkoop van scharrel‐ en biologisch vlees in Nederland. De coöperatie gaat nu verder onder leiding van Henk en Bart Schellekens. Zij willen de consument het meest diervriendelijke, gezondste en kwalitatief beste vlees van Nederlandse bodem bieden.