'Gifvrij'-claim van Ekoplaza is niet hard te maken

20 september 2018

De biologische supermarktketen Ekoplaza mag zichzelf niet ‘gifvrij’ noemen van de Reclame Code Commissie. Ekoplaza claimde in reclame-uitingen dat zij de enige gifvrije supermarkt zijn en dat zijn biologische boeren gifvrij werken. Toch kunnen ook biologische producten sporen van gif bevatten, en kan de supermarkt volgens de commissie de claim ‘gifvrij’ niet garanderen.

Niet gifvrij

Ekoplaza startte dit jaar een campagne met de bewering de 'enige gifvrije supermarkt' te zijn. Journalist en akkerbouwer Martijn Knuivers diende daarop een klacht in bij de Reclame Code Commissie. Volgens hem suggereert Ekoplaza door zich als ‘enige gifvrije supermarkt’ te presenteren dat er bij biologische producten geen enkele vorm van gif wordt gebruikt. Dat vindt hij misleidend, omdat ook biologische telers bestrijdingsmiddelen gebruiken die op het gewas kunnen achterblijven. Dit zijn weliswaar natuurlijke middelen, maar dat betekent niet dat ze niet giftig zijn, en ook niet dat ze milieuvriendelijk zijn. “Uit een studie van de Europese Unie blijkt dat biologische bestrijdingsmiddelen soms giftiger kunnen zijn dan chemisch-synthetische.”

Biologisch gif

Zo maken gangbare telers bij de bestrijding van trips in uien gebruik van het insecticide Movento, terwijl biologische uientelers hun toevlucht zoeken tot het natuurlijke middel Tracer. Movento scoort op de CLM-milieumeetlat aanmerkelijk beter dan Tracer. Ook mogen biologische aardappeltelers het giftige middel koperoxychloride gebruiken, terwijl dat voor gangbare telers verboden is vanwege de milieuschade die het veroorzaakt.

Reactie Ekoplaza

Update: Ekoplaza heeft in een persbericht gereageerd op de uitspraak van de Reclame Code Commissie. De supermarktketen accepteert het oordeel dat de claim 'gifvrij' te zijn te absoluut is en zal deze vanaf volgende week in alle reclame-uitingen vervangen door 'meest gifvrije supermarkt'. Directeur van Ekoplaza Erik Does: "Het motiveert ons om onze toch vaak vrij ingewikkelde boodschappen nog verder uit te leggen aan de consument. Die verdient het volledige en niet misleidende informatie te krijgen. Tegelijkertijd weet elke marketingprofessional en ondernemer dat je keuzes moet maken in je communicatie. Steeds meer consumenten geven immers de voorkeur aan korte heldere boodschappen. Wij zijn blij dat deze boer en de Reclame Code Commissie ons heeft gewezen op het feit dat wij wellicht hierin te kort door de bocht zijn gegaan."

 

Altijd op de hoogte blijven?