Goed eten goedkoper maken werkt beter dan mensen leren wat gezond is

groente

Door prijzen op gezonde producten te verlagen en ongezonde producten duurder te maken, zullen jaarlijks ruim 23.000 minder mensen overlijden aan beroertes, diabetes en hartaandoeningen. Dat denken rekenaars van Tufts University.

Door Marjolein Streur - Foodlog

Ze beredeneerden wat het effect zou zijn als fruit, groenten, volle granen en noten en zaden goedkoper zouden worden en er tegelijkertijd belasting zou worden geheven op frisdranken en (bewerkt en onbewerkt) rood vlees. Een prijsverandering van 10 procent zou resulteren in 23.174 minder mensen die overlijden. De invloed zou het grootst zijn op hersenbloedingen en -infarcten, gevolgd door diabetes en coronaire hartziekten. Een prijsverlaging van 30 procent zou leiden tot 63.000 minder doden.

Ook effectief bij mensen met lage sociaal-economische status

Voor deze berekeningen gebruikten de rekenaars gegevens uit de Amerikaanse nationale dataset NHANES. Ze hielden rekening met de invloed van de prijsveranderingen op verschillende inkomensniveaus en gebruikten onder meer gegevens vanuit de steden waar een suikertaks is ingevoerd. “We zien dat een matige prijsverandering niet alleen positief is voor de gezondheid, maar ook de sociale verschillen tussen rijk en arm verkleint. Prijsverschillen voor fruit, groente en frisdranken hebben het grootste effect”, zegt onderzoeker José Peñalvo van de Friedman School of Nutrition Science and Policy. “Bewustwording en 'gezond'/'ongezond' labellen van voedsel hebben voor de lagere inkomensgroepen veel minder effect."

De resultaten van deze studie zijn in Nederland vooral interessant in het kader van de geplande btw-verhoging op groente en fruit.

Lees ook
Groente- en fruitconsumptie Nederland neemt toe

Groente- en fruitconsumptie Nederland neemt toe

De consumptie van groente en fruit in Nederland steeg in 2021. Nederlandse huishoudens kochten 3 procent meer groente en fruit ten opzichte van het voorgaande jaar, blijkt uit een analyse van GroentenFruit Huis, op basis van cijfers van het GfK.

‘Groentesnoepjes’ van Nicolette van Dam verkozen tot meest misleidende product van 2021

‘Groentesnoepjes’ van Nicolette van Dam verkozen tot meest misleidende product van 2021

Yummy Veggie Candy van Let’s is door de Nederlandse consument gekozen als meest misleidende product van 2021. Daarmee wint het de jaarlijkse Gouden Windei verkiezing van voedselwaakhond foodwatch.

Dit zegt het regeerakkoord over voeding

Dit zegt het regeerakkoord over voeding

271 dagen na de landelijke verkiezingen was er op 13 december eindelijk een coaliteakkoord. De belangrijkste peilers wat betreft voeding: 'op termijn' een suikertaks en een streep door de btw op groenten en fruit.