Goed eten goedkoper maken werkt beter dan mensen leren wat gezond is

groente

Door prijzen op gezonde producten te verlagen en ongezonde producten duurder te maken, zullen jaarlijks ruim 23.000 minder mensen overlijden aan beroertes, diabetes en hartaandoeningen. Dat denken rekenaars van Tufts University.

Door Marjolein Streur - Foodlog

Ze beredeneerden wat het effect zou zijn als fruit, groenten, volle granen en noten en zaden goedkoper zouden worden en er tegelijkertijd belasting zou worden geheven op frisdranken en (bewerkt en onbewerkt) rood vlees. Een prijsverandering van 10 procent zou resulteren in 23.174 minder mensen die overlijden. De invloed zou het grootst zijn op hersenbloedingen en -infarcten, gevolgd door diabetes en coronaire hartziekten. Een prijsverlaging van 30 procent zou leiden tot 63.000 minder doden.

Ook effectief bij mensen met lage sociaal-economische status

Voor deze berekeningen gebruikten de rekenaars gegevens uit de Amerikaanse nationale dataset NHANES. Ze hielden rekening met de invloed van de prijsveranderingen op verschillende inkomensniveaus en gebruikten onder meer gegevens vanuit de steden waar een suikertaks is ingevoerd. “We zien dat een matige prijsverandering niet alleen positief is voor de gezondheid, maar ook de sociale verschillen tussen rijk en arm verkleint. Prijsverschillen voor fruit, groente en frisdranken hebben het grootste effect”, zegt onderzoeker José Peñalvo van de Friedman School of Nutrition Science and Policy. “Bewustwording en 'gezond'/'ongezond' labellen van voedsel hebben voor de lagere inkomensgroepen veel minder effect."

De resultaten van deze studie zijn in Nederland vooral interessant in het kader van de geplande btw-verhoging op groente en fruit.

Lees ook
Knorr lanceert Team Groente-campagne

Knorr lanceert Team Groente-campagne

Knorr start een nieuwe beweging "voor en door groentefans": Team Groente. Het bedrijf wil mensen inspireren om meer groente en minder vlees te eten, "voor henzelf én voor de planeet", aldus het persbericht van Knorr.

Limburgs onderzoek naar innovatieve groenten

Limburgs onderzoek naar innovatieve groenten

De groentezadendivisie van BASF gaat in 2021 samenwerken met de Universiteit Maastricht (UM) in het Brightlands Future of Farming Institute (BFFI). De partijen willen groenten kunnen leveren met optimale eigenschappen voor de consument, zoals smaak en gezondheid.

Van batterijenfabriek naar groentekweker

Van batterijenfabriek naar groentekweker

PlantLab heeft in de Amerikaanse stad Indianapolis een voormalige batterijenfabriek omgebouwd tot productielocatie voor groente. Het is de eerste buitenlandse vestiging van de scale-up uit Den Bosch.