Goedkeuring Vinkje met jaar verlengd

tweevinkjes315

Het Vinkje mag een jaar langer gevoerd worden. Minister Schippers van VWS heeft de goedkeuring voor het voedselkeuzelogo met een jaar verlengd.

De goedkeuring voor het logo zou per 1 mei 2016 komen te vervallen. Nu is dat verlengd tot 1 mei 2017, maakt de Staatscourant bekend.

In lijn met richtlijnen

De productcriteria voor het gebruik van het logo moeten in lijn zijn met de richtlijnen Goede Voeding. Omdat op 4 november 2015 door de Gezondheidsraad nieuwe richtlijnen zijn vastgesteld, kost aanpassing van de criteria tijd. Vandaar dat de eerder verleende goedkeuring nu met één jaar is verlengd.

Daarna nieuw besluit

Zodra de productcriteria zijn aangepast, wordt de procedure in gang gezet voor een nieuw goedkeuringsbesluit van het voedselkeuzelogo en van de regels voor het gebruik ervan.

Vlak voor de presentatie van de nieuwe Schijf van Vijf ageerde de Consumentenbond nog tegen het Vinkje. Dit omdat consumenten het onderscheid tussen de ‘gezondere’ (groen) of ‘bewuste’ (blauw) keuze op voedingsmiddelen verwarrend zouden vinden.

Lees ook:

Lees ook
Consumentenbond: Veel zout in vleesvervangers

Consumentenbond: Veel zout in vleesvervangers

Vleesvervangers zijn populair, maar zijn deze ook gezond en hoe zit het met de smaak? De consumentenbond testte zestien vegetarische hamburgers. En concludeerde grote verschillen op het gebied van smaak en gezondheid tussen deze vleesvervangers. De burgers bevatten vooral veel zout.

Ophef om receptenapp van Vlaamse overheid van half miljoen

Ophef om receptenapp van Vlaamse overheid van half miljoen

Het Vlaams Instituut Gezond Leven lanceerde vorige week het platform ‘Zeker Gezond’. Het bestaat uit een app en website die, naast duizend recepten, ook informatie bevatten over gezonde voeding. De ontwikkelingskosten, €550.000, leiden tot ophef in het Vlaams Parlement, schrijft De Tijd.Het platform moet een alternatief zijn...

Beweeglabels beïnvloeden je koop- en eetkeuze

Beweeglabels beïnvloeden je koop- en eetkeuze

Onderzoek door de Engelse universiteit van Loughborough laat zien dat consumenten minder calorieën eten als er beweeglabels op de etiketten van voedingsmiddelen staan. Beweeglabels maken etiketten begrijpelijker en laten in een oogopslag zien hoeveel je moet bewegen om een blikje frisdrank of een reep chocolade te verbranden. Calorieën...