Goudse kaas van Plus is Liegebeest 2014

De Goudse kaas van retailer Plus is het grootste Liegebeest van 2014. En ook de enige, meldt Wakker Dier, want de andere 5 kandidaten hebben toegezegd diervriendelijker varianten te (gaan) leveren.

Plus krijgt de prijs voor hun Goudse kaas omdat de afbeelding op de verpakking suggereert dat de melk afkomstig is van een koe die in de wei loopt met haar kalf. Maar de kaas heeft geen weideganggarantie en de kalfjes worden direct na geboorte bij de koe weggehaald, stelt Wakker Dier.

“Dit is de meest succesvolle Liegebeestverkiezing ooit”, stelt Wakker Dier. “Niet alleen stopten 4 fabrikanten met jokken, ze geven ook daadwerkelijk de dieren een beter leven.”

Zo verklaren Jan (pannenkoeken), Valess en John West over te schakelen op vrije uitloopeieren. Bij alleen Jan gaat dit al om 8 miljoen eieren per jaar, zegt Wakker Dier.

Beter Leven kenmerk

Jan geeft bovendien aan voor het spek in de pannenkoeken de komende maanden over te stappen op 2 Beter Leven sterren van de Dierenbescherming. Valess is sinds kort overgestapt op vrije-uitloopeieren en communiceert verder niet langer met plaatjes van koeien in de wei, meldt Wakker Dier. En ook John West gaat voor de vispaté het ingrediënt (kooi)eieren nu vervangen door vrije-uitloopeieren.

Aldi gaf in eerste instantie aan dat zij geen weideganggarantie hebben voor hun roomboter. Later bleek dat de Finse, Duitse en Belgische koeien die de melk voor de roomboter leveren, toch allemaal in de wei lopen. Coop vervangt de kip in de ‘Authentieke vleeswaren’-lijn over 2 maanden door kip met 1 Beter Leven ster.

Lees ook:

Valess bij genomineerden Liegebeest 2014 (8 september 2014)

McDonald’s Liegebeest 2013 (17 september 2013)

Lees ook
Nieuwe Warenwetbesluit Meel en Brood 1 juli van kracht

Nieuwe Warenwetbesluit Meel en Brood 1 juli van kracht

Het nieuwe Warenwetbesluit Meel en Brood gaat vanaf vrijdag 1 juli van kracht. Daarmee kan de consument voortaan aan de naam van het brood direct zien om welk soort brood het gaat: wit, bruin of volkoren.

Hoge kwaliteit etikettering steeds meer een must

Hoge kwaliteit etikettering steeds meer een must

Een etiket bevat dé informatie die een consument nodig heeft voor het maken van een aankoop. Best belangrijk dus dat een etiketteringsproces goed is ingericht. Niet alleen voor de consument, maar ook voor de tracebility van het product en de ingrediënten.

‘Groentesnoepjes’ van Nicolette van Dam verkozen tot meest misleidende product van 2021

‘Groentesnoepjes’ van Nicolette van Dam verkozen tot meest misleidende product van 2021

Yummy Veggie Candy van Let’s is door de Nederlandse consument gekozen als meest misleidende product van 2021. Daarmee wint het de jaarlijkse Gouden Windei verkiezing van voedselwaakhond foodwatch.