Goudse kaas van Plus is Liegebeest 2014

De Goudse kaas van retailer Plus is het grootste Liegebeest van 2014. En ook de enige, meldt Wakker Dier, want de andere 5 kandidaten hebben toegezegd diervriendelijker varianten te (gaan) leveren.

Plus krijgt de prijs voor hun Goudse kaas omdat de afbeelding op de verpakking suggereert dat de melk afkomstig is van een koe die in de wei loopt met haar kalf. Maar de kaas heeft geen weideganggarantie en de kalfjes worden direct na geboorte bij de koe weggehaald, stelt Wakker Dier.

“Dit is de meest succesvolle Liegebeestverkiezing ooit”, stelt Wakker Dier. “Niet alleen stopten 4 fabrikanten met jokken, ze geven ook daadwerkelijk de dieren een beter leven.”

Zo verklaren Jan (pannenkoeken), Valess en John West over te schakelen op vrije uitloopeieren. Bij alleen Jan gaat dit al om 8 miljoen eieren per jaar, zegt Wakker Dier.

Beter Leven kenmerk

Jan geeft bovendien aan voor het spek in de pannenkoeken de komende maanden over te stappen op 2 Beter Leven sterren van de Dierenbescherming. Valess is sinds kort overgestapt op vrije-uitloopeieren en communiceert verder niet langer met plaatjes van koeien in de wei, meldt Wakker Dier. En ook John West gaat voor de vispaté het ingrediënt (kooi)eieren nu vervangen door vrije-uitloopeieren.

Aldi gaf in eerste instantie aan dat zij geen weideganggarantie hebben voor hun roomboter. Later bleek dat de Finse, Duitse en Belgische koeien die de melk voor de roomboter leveren, toch allemaal in de wei lopen. Coop vervangt de kip in de ‘Authentieke vleeswaren’-lijn over 2 maanden door kip met 1 Beter Leven ster.

Lees ook:

Valess bij genomineerden Liegebeest 2014 (8 september 2014)

McDonald’s Liegebeest 2013 (17 september 2013)

Lees ook
Consumentenbond: Alcoholfabrikanten moeten transparant zijn over hun producten

Consumentenbond: Alcoholfabrikanten moeten transparant zijn over hun producten

De Consumentenbond vindt dat alcoholfabrikanten niet transparant zijn over hun drank. Op het etiket ontbreken vaak de ingrediënten en voedingswaarde, zoals het aantal calorieën en het suikergehalte. Daarom roept de Consumentenbond op tot verplichte etikettering op alcohol.

Dit zijn de kandidaten voor de Gouden Windei-verkiezing 2021

Dit zijn de kandidaten voor de Gouden Windei-verkiezing 2021

Foodwatch maakt de nominaties bekend voor het Gouden Windei 2021, de verkiezing voor meest misleidende voedselproduct van het jaar. De drie kandidaten zijn: de recyclebare kroepoekzakken van Conimex, de ‘Poké Bowl met lekker veel groente’ van Knorr en ‘Veggie candy - let’s make if fun. Better. Yum!’ van Let’s.

Onderzoek naar effecten verplichte herkomstaanduiding vleesproducten

Onderzoek naar effecten verplichte herkomstaanduiding vleesproducten

Sinds 1 april 2015 is het verplicht om het land van herkomst op het etiket van een vleesproduct te vermelden. Uit onderzoek blijkt dat deze verplichte aanduiding zinvol is voor consumenten en geen grote impact heeft op de vleesketen.

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren