Goudse kaas van Plus is Liegebeest 2014

De Goudse kaas van retailer Plus is het grootste Liegebeest van 2014. En ook de enige, meldt Wakker Dier, want de andere 5 kandidaten hebben toegezegd diervriendelijker varianten te (gaan) leveren.

Plus krijgt de prijs voor hun Goudse kaas omdat de afbeelding op de verpakking suggereert dat de melk afkomstig is van een koe die in de wei loopt met haar kalf. Maar de kaas heeft geen weideganggarantie en de kalfjes worden direct na geboorte bij de koe weggehaald, stelt Wakker Dier.

“Dit is de meest succesvolle Liegebeestverkiezing ooit”, stelt Wakker Dier. “Niet alleen stopten 4 fabrikanten met jokken, ze geven ook daadwerkelijk de dieren een beter leven.”

Zo verklaren Jan (pannenkoeken), Valess en John West over te schakelen op vrije uitloopeieren. Bij alleen Jan gaat dit al om 8 miljoen eieren per jaar, zegt Wakker Dier.

Beter Leven kenmerk

Jan geeft bovendien aan voor het spek in de pannenkoeken de komende maanden over te stappen op 2 Beter Leven sterren van de Dierenbescherming. Valess is sinds kort overgestapt op vrije-uitloopeieren en communiceert verder niet langer met plaatjes van koeien in de wei, meldt Wakker Dier. En ook John West gaat voor de vispaté het ingrediënt (kooi)eieren nu vervangen door vrije-uitloopeieren.

Aldi gaf in eerste instantie aan dat zij geen weideganggarantie hebben voor hun roomboter. Later bleek dat de Finse, Duitse en Belgische koeien die de melk voor de roomboter leveren, toch allemaal in de wei lopen. Coop vervangt de kip in de ‘Authentieke vleeswaren’-lijn over 2 maanden door kip met 1 Beter Leven ster.

Lees ook:

Valess bij genomineerden Liegebeest 2014 (8 september 2014)

McDonald’s Liegebeest 2013 (17 september 2013)

Lees ook
FrieslandCampina verliest beroep RCC over vanilevla zonder vanille

FrieslandCampina verliest beroep RCC over vanilevla zonder vanille

In vanillevla moet ook echt vanille zitten of er moet duidelijk op de verpakking staan dat het alleen om een (kunstmatig) smaakje gaat. Die uitspraak deed het College van Beroep van de Reclame Code Commissie (RCC) deze week. Dat is nogal wat: tachtig procent van vla met vanille bevat geen vanille maar smaakt er wel naar.  Het College van Beroep...

Reclame Code Commissie noemt term ‘wild’ misleidend

Reclame Code Commissie noemt term ‘wild’ misleidend

Veel consumenten kiezen bij hun kerstdiner voor ‘wild’ vlees, maar niet iedereen weet dat het wild dat je in de supermarkt vindt gewoon van gefokte dieren kan komen. De Reclame Code Commissie heeft daarom geoordeeld dat de term misleidend is. Het oordeel is geveld naar aanleiding van een klacht van de stichting Konijn in Nood. De stichting...

De lekker duurzaam-campagne van AH en Unilever; wat ging er mis?

De lekker duurzaam-campagne van AH en Unilever; wat ging er mis?

Het mag gezegd worden dat Unilever een van de food-multinationals is die het meest in duurzaamheid investeert. Het zou dan ook niet moeilijk moeten zijn voor dit bedrijf om een duurzaam imago te behouden. Toch moest directeur Duurzaamheid Anniek Mauser van Unilever afgelopen weekend in het consumentenprogramma Kassa verantwoording afleggen voor...

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren