Grenzen verkoopkanalen vers vervagen

versspeciaalzaak

Verkoopkanalen voor vers voedsel lopen steeds meer in elkaar over. De grenzen tussen speciaalzaak (bakker, slager, slijter, groente- en visspecialist) en supermarkt vervagen, net als de grenzen tussen verkoop voor directe consumptie en voor thuisconsumptie.

Dat stelt ABN Amro in het rapport ‘De voedselspeciaalzaak 2.0, het visitekaartje van de agrifoodsector’. Volgens het rapport zetten supermarkten steeds meer in op het versassortiment en ambachtelijke producten, denk aan Marqt en Jumbo Foodmarkt. En online aanbieders als HelloFresh en Willem & Drees brengen de ‘speciaalzaakbeleving’ naar de thuiskeuken.

(Hybride) concepten

De term ‘speciaalzaak’ wordt volgens de bank synoniem aan (hybride) concepten die snel kunnen inspelen op klantwensen. Zo vallen de klassieke poelier of kaasboer onder dezelfde noemer als boerderijwinkels en one-productshops, die bijvoorbeeld gespecialiseerd zijn in popcorn, yoghurt of koffie.

Daarnaast brengen foodhallen in de grote steden een groot aantal versspecialisten onder één dak samen. Hier lopen directe consumptie en consumptie voor thuis naadloos in elkaar over, stelt het rapport.

Herstel ingezet

Voor versspeciaalzaken lijkt het herstel volgens het rapport nu te zijn ingezet, na een aantal magere jaren. Van de 56 miljard euro die de Nederlandse consument vorig jaar uitgaf aan voedingsmiddelen, is 7,4 miljard euro gekocht bij voedselspeciaalzaken als de slager, bakker, slijter of groenteman.

Tussen 2007 en met 2015 daalden de verkoopvolumes van speciaalzaken met zo’n 29 procent en ging de omzet met zo’n 15 procent omlaag. In 2015 was sprake van een opleving, mede dankzij een goede decembermaand.

Voor 2016 verwacht ABN Amro een kleine daling van de volumes, waarbij de omzet stabiliseert of zelfs licht stijgt met 0,5 procent. Door betere economische omstandigheden kan dit herstel in 2017 en 2018 doorzetten met een lichte omzetgroei tot 0,5 procent.

Zichtbaarheid ambacht

Toch zullen niet alle speciaalzaken kunnen  profiteren, stelt het rapport. Succesvolle speciaalzaken moeten zich onderscheiden in het versnipperde landschap van verkoopkanalen. De consument zoekt nieuwe ervaringen en eten en drinken zijn steeds meer onderdeel van de leefstijl geworden.

Lokale biologische en duurzame streekproducten met een herkenbare oorsprong versterken de binding met de regio. De consument heeft meer vertrouwen in een korte keten en in zichtbaarheid van het ambacht en vakmanschap.

Samenwerken

Voedselspeciaalzaken staan sterker door samen te werken met boeren en fabrikanten, maar ook met andere speciaalzaken of zelfs met de horeca en supermarkt.

“Zo kunnen ondernemers gezamenlijk een foodbestemming creëren met een complementair (gemaks)assortiment en elkaar sterker maken”, vertelt Rob Morren, Sector Banker Food van ABN Amro

Lees ook:

Lees ook
Verkoop vleesvervangers neemt toe

Verkoop vleesvervangers neemt toe

De trend is al een tijdje gaande. Consumenten kiezen er voor om minder vlees te eten. Uit cijfers van onderzoeksbureau IRI blijkt dat sinds 2017 de verkoop van vleesvervangers in de supermarkt met 51 procent is toegenomen. Dit gaat ten koste van de verkoop van vlees.

Al 100.000 klanten kopen ‘bekend’ vlees via koopeenkoe.nl

Al 100.000 klanten kopen ‘bekend’ vlees via koopeenkoe.nl

Online vleesverkoper Koopeenkoe.nl heeft de mijlpaal van 100.000 klanten in Nederland, Duitsland en Groot-Brittannië weten te behalen.

Drie redenen om vlees- en zuivelbenamingen te beschermen

Drie redenen om vlees- en zuivelbenamingen te beschermen

Hoe noem je plantaardige vlees- en zuivelvervangers? Benamingen als vegetarische worst of sojamelk roepen discussie op. Annette Toft, directeur van de Deense landbouw- en voedingsraad in Brussel en voorzitter van de werkgroep levensmiddelen van Copa-Cogeca, geeft drie redenen om vleesbenamingen te beschermen.