Groeiende vleesvervangersindustrie vervangt vleesproductie niet

Foto: Pixabay

Ondanks de toenemende populariteit van vleesvervangers in Europa en de Verenigde Staten, neemt de vleesproductie niet af. Dat concludeert een onderzoek van de Rabobank naar de vooruitzichten van de verkoop van dierlijke eiwitten in 2020.

Volgens het rapport was ‘meer’ het sleutelwoord van de vleesvervangersindustrie in het afgelopen jaar. Vleesvervangers kregen meer media-aandacht, de omzet steeg in 2019 met 16 procent en er werden meer investeringen gedaan in de branche. Ook het aanbod van vleesvervangers breidde uit. Naar verwachting blijft de vraag naar vleesvervangers daarom ook stijgen in 2020. Producenten van vleesvervangers zullen echter het voedingsprofiel en de kwaliteit van de producten moeten blijven verbeteren om blijvende groei te verzekeren.

De groei binnen de vleesvervangers branche betekent dat de algehele verkoop van eiwitten stijgt. De vleesproductie binnen Europa en de Verenigde staten bleef namelijk stabiel of steeg licht, is te zien in het rapport. In Europa stijgt vooral de verkoop van varkensvlees en gevogelte, terwijl in de Verenigde Staten de productie van alle soorten vlees omhoog zal gaan. Vleesvervangers worden dus nog als aanvulling op het bestaande dieet gezien en niet als vervanging. Het jaar 2020 moet verder gaan uitwijzen wat voor effect de groei van vleesvervangers heeft op de vleesindustrie.

Lees ook
Bloederige vegaburger komt naar Europa

Bloederige vegaburger komt naar Europa

De plantaardige Moving Mountains burger die ‘sist, ruikt, bloedt en smaakt als echt vlees’ probeert de Europese markt te bestormen. De Britse producent is net voor de Brexit een samenwerking aangegaan met een van de grootste vleesbedrijven in Europa, Jan Zandbergen. De Moving Mountains Burger is de volgende vleesvervanger die een duit in...

Nederlanders eten nog steeds niet minder vlees

Nederlanders eten nog steeds niet minder vlees

Het vleesverbruik in Nederland was in 2017 even hoog als in 2016. Dat blijkt uit onderzoek van Wageningen Economic Research in opdracht van Wakker Dier. In 2016 steeg de consumptie van vlees ten opzichte van het jaar ervoor. Sinds 2010 is de vleesconsumptie licht gedaald, maar tussen 2005 en 2010 is die juist gestegen, met een verbruikspiek van gemiddeld...

Rabobank is Liegebeest 2018

Rabobank is Liegebeest 2018

De Rabobank is Liegebeest 2018. De bank kreeg ruim de helft van alle uitgebrachte stemmen, laat Wakker Dier weten. Door Cécile Janssen - Foodlog De jaarlijkse Liegebeest-verkiezing van Wakker Dier is bedoeld om leugenachtige claims over dierenwelzijn aan de kaak te stellen. Voor twee van de vijf kandidaten van dit jaar was alleen al de nominatie genoeg...