Groente- en fruitconsumptie Nederland neemt toe

Groente

De consumptie van groente en fruit in Nederland steeg in 2021. Nederlandse huishoudens kochten 3 procent meer groente en fruit ten opzichte van het voorgaande jaar, blijkt uit een analyse van GroentenFruit Huis, op basis van cijfers van het GfK.

De stijging van groente- en fruitconsumptie is al langer te zien: in 2020 nam deze met 4 procent toe. In 2021 hadden vers gesneden groenten binnen de huishoudelijke consumptie het grootste aandeel, namelijk 36 procent. Ook blijkt de verkoop van verspakketten gestegen: het aantal kopers van verspakketten steeg met 7 procent. Het meest verkochte verspakket is tomatensoep, gevolgd door lasagne en curry madras.

De verkoop van groente en fruit online nam ten opzichte van voorgaand jaar met 40 procent toe. Dat is ook terug te zien in de cijfers van online supermarkt Picnic, die zelf onderzoek deed. Ook kochten mensen vaker lokaal: de verkoop van groente en fruit bij de kleine winkel, kraam of automaat bij de producent steeg met 20 procent. Ten opzichte van 2020 kochten Nederlanders 11 procent meer biologisch geteelde groente en fruit.

 

Meer over
Lees ook
Van Oers United werkzaam onder nieuw label Primeale United

Van Oers United werkzaam onder nieuw label Primeale United

Vanaf maandag 20 juni heeft Van Oers United al haar werkzaamheden ondergebracht onder een nieuw label: Primeale United. Deze verandering markeert de start van een volgende fase voor het bedrijf, met een nieuwe visie en missie en aangescherpte strategische focus. Ook past het label beter bij de internationale coöperatie Agrial, waarvan het bedrijf sinds...

De echte (meer)waarde van appels - e.a. fruit

De echte (meer)waarde van appels - e.a. fruit

De lokale fruitteelt heeft het zwaar. Nieuwe toepassingen kunnen een flinke boost betekenen. Jerome Hendriks, hoogleraar neuroimmonologie, bestudeert gezondheidsbevorderende stoffen in appels. Een daarvan, florentine, springt eruit.

Keep Food Simple geeft nieuwe kijk op voedselketens

Keep Food Simple geeft nieuwe kijk op voedselketens

Een bijdrage leveren aan de verbetering van ons voedselsysteem met duurzamere en gezondere producten, dat is de missie van organisatie Keep Food Simple. Tijdens Food Technology presenteerde Onno Franse, Fons Voragen en Peter Folstar de visie en aanpak van Keep Food Simple.