Grolsch vervangt plastic six-packverpakking door karton

topclip-grolsch-verpakking

Bierbrouwer Grolsch start dit jaar met het vervangen van plastic wegwerpfolies door de kartonnen TopClip-verpakkingen. Dat laat het bedrijf weten in een persbericht. Grolsch wil zo’n 100.000 kilo plastic per jaar besparen door de folieverpakkingen in de ban te doen.

Op dit moment worden de blikfolies van Grolsch gemaakt van volledig gerecycled plastic. Op zich al geen zeer problematische verpakking, zou je zeggen. Volgens Grolsch zelf kan de overstap naar de kartonnen verpakkingen echter een CO2-besparing opleveren van 16%. Ard Bossema, Marketing & Strategy Directeur bij Grolsch: “Deze keuze past bij onze ambitie om het gebruik van circulaire verpakkingen te maximaliseren en wegwerp plastic uit te bannen. We zien het immers als onze verantwoordelijkheid om bij te dragen aan een betere, groenere en circulaire wereld.”

De TopClip-verpakking is ontwikkeld door verpakkingsbedrijf Smurfit Kappa, en werd door Grolsch gekozen vanwege de duurzaamheid, de uitstraling en het draaggemak van het ontwerp. De nieuwe verpakkingen worden als eerst geïntroduceerd in een beperkt aantal PLUS-supermarkten. Als de introductie succesvol verloopt wil Grolsch na augustus doorgaan met het vervangen van de verpakkingen.

Lees ook
Grolsch vervangt aardgas door warmte uit biomassa

Grolsch vervangt aardgas door warmte uit biomassa

Bierbrouwer Grolsch gaat zijn aardgasgebruik met 72% terugschroeven door die te vervangen door warmte uit biomassa. Daarmee zegt het bedrijf vanaf 2022 jaarlijks zo’n 5500 ton minder CO2 uit te stoten. De warmte wordt gebruikt in het productieproces en voor de verwarming van de gebouwen. Grolsch sluit zijn gebouwen en productieruimten aan op...

Nestlé investeert miljarden in aankoop gerecycled plastic

Nestlé investeert miljarden in aankoop gerecycled plastic

Nestlé wil bijna €1,9 miljard investeren in de overstap van nieuw naar hergebruikt plastic. Het geld is grotendeels bedoeld voor de inkoop van het relatief schaarse gerecyclede plastic dat veilig is voor gebruik in voedselverpakkingen. Ook wil Nestlé de ontwikkeling van duurzame verpakkingen stimuleren. De Zwitserse voedselmultinational...

Coca-Cola introduceert de innovatieve KeelClip verpakking

Coca-Cola introduceert de innovatieve KeelClip verpakking

Frisdrankengigant Coca-Cola introduceert de KeelClip, een kleine kartonnen verpakking voor multipacks blik. Bij de KeelClip is de bestaande plastic krimpfolie vervangen door karton. Dit bespaart Coca-Cola jaarlijks 350.000 kilo nieuw plastic.