Bierbrouwer Grolsch start dit jaar met het vervangen van plastic wegwerpfolies door de kartonnen TopClip-verpakkingen. Dat laat het bedrijf weten in een persbericht. Grolsch wil zo’n 100.000 kilo plastic per jaar besparen door de folieverpakkingen in de ban te doen.

Op dit moment worden de blikfolies van Grolsch gemaakt van volledig gerecycled plastic. Op zich al geen zeer problematische verpakking, zou je zeggen. Volgens Grolsch zelf kan de overstap naar de kartonnen verpakkingen echter een CO2-besparing opleveren van 16%. Ard Bossema, Marketing & Strategy Directeur bij Grolsch: “Deze keuze past bij onze ambitie om het gebruik van circulaire verpakkingen te maximaliseren en wegwerp plastic uit te bannen. We zien het immers als onze verantwoordelijkheid om bij te dragen aan een betere, groenere en circulaire wereld.”

De TopClip-verpakking is ontwikkeld door verpakkingsbedrijf Smurfit Kappa, en werd door Grolsch gekozen vanwege de duurzaamheid, de uitstraling en het draaggemak van het ontwerp. De nieuwe verpakkingen worden als eerst geïntroduceerd in een beperkt aantal PLUS-supermarkten. Als de introductie succesvol verloopt wil Grolsch na augustus doorgaan met het vervangen van de verpakkingen.

Altijd op de hoogte blijven?