Groot verschil in de prijzen van kaas

Uit onderzoek van pricing expert Simon-Kucher & Partners blijkt dat kaasprijzen in de supermarkt enorm variëren: soms betaalt de consument 2,5 keer zoveel voor premium kaas ten opzichte van het huismerk. Consumenten besteden gemiddeld 250 euro per jaar aan kaas. Door te kijken naar de prijsverschillen en bewuste kaasinkopen te doen, kan een consument 100 euro op jaarbasis besparen. Aan de kaasproducent om de prijsstrategie te optimaliseren.

Prijs

De prijs is een van de meest heldere indicatoren om de propositie van een merk naar de klant te communiceren. Bijvoorbeeld de prijs van een stuk belegen 48+ kaas loopt uiteen van een prijsvechter van €3 tot echte premium kaas €7,50 van er blok.

Consumenten zijn bereid om meer te betalen voor het merk. Kaasmerken kunnen door een duidelijke merkpositionering de betalingsbereidheid van de consument verzilveren.

Inconsistentie

De strategieën van kaasmerken zijn niet altijd consistent. Waar een aanbieder bij de blokvariant zich in het middensegment manoeuvreert, positioneert deze zich bij de plakjes als prijsvechter. Ook binnen verschillende producttypes lopen de prijzen ver uiteen: bij de blokvariant variëren prijzen tot 156 procent, bij de voorgesneden plakken is dit 47 procent.

Dit verschil zorgt voor onduidelijkheid bij de consument. Kaasmerken hebben de mogelijkheid om strategische keuzes te maken in de positionering van producten.

Verkoopkanalen

Daarnaast is het verkoopkanaal van belang. Supermarkten variëren in prijs. Geen enkel kaasmerk heeft dezelfde verkoopprijs in de verschillende supermarkten. Deze prijsverschillen kunnen oplopen tot 22 procentbinnen hetzelfde merk.De bewuste consument kan op de aankoop van een pakje kaas (175 gram) van een premium merk €0,50 besparen door alleen van supermarkt te wisselen.

Dit geeft de noodzaak voor een heldere kanaalstrategie van het kaasmerk aan. Door logische en verdedigbare handelscondities te hanteren kan prijsspreiding eerlijk en uitlegbaar zijn.

Waardedrijvers

Voor de ideale prijs is het belangrijk waardedrijvers voor de consument te identificeren, zoals vetpercentage. Nu is bij het ene merk belegen kaas 1 procent goedkoper dan de jong belegen variant. Bij een ander merk is deze variant juist 14 procent duurder.

De markt laat zien dat rijpingstijd veelal een waardedrijver is, maar kaasmerken spelen hier te weinig op in. Hetzelfde geldt voor het vetpercentage. Ook daar lopen merken en retailers nog marge op mis. Daarnaast zijn er potentiele waardedrijvers waar nog geen rekening meer wordt gehouden, bijvoorbeeld specialiteiten, duurzaamheid en verpakkingstype.

Lees ook
Ig Nobelprijs voor onderzoek naar bacteriën in kauwgom

Ig Nobelprijs voor onderzoek naar bacteriën in kauwgom

Wat voor micro-organismen krioelen er in een propje op straat gegooide kauwgom? En hoe verschilt dat per land? De onderzoekers die dat uitzochten mochten begin september de Ig Nobelprijs voor ecologie in ontvangst nemen.

Booster: nieuwe prijs voor initiatieven om obesitas te verminderen

Booster: nieuwe prijs voor initiatieven om obesitas te verminderen

Food Innovation Hub lanceert Booster, een wedstrijd voor initiatieven om obesitas te verminderen. Er wordt drie keer 30.000 euro weggegeven. Kandidaten kunnen zich tot 1 oktober 2021 aanmelden.

James Lind Prijs uitgereikt aan Iris Rijnaarts en Pol Grootswagers

James Lind Prijs uitgereikt aan Iris Rijnaarts en Pol Grootswagers

Onderzoekers Iris Rijnaarts en Pol Grootswagers hebben op 22 juni een James Lind Prijs in ontvangst mogen nemen, voor respectievelijk beste toepassing en beste onderzoek.