Grootste slafabriek in Europa verder vertraagd

salad-2376777_1280

De bouw van de ambitieuze, verticale slaboerderij van Staay Food in Dronten is na een jaar nog steeds niet begonnen. De slafabriek, waarvan de bouw in de zomer van 2017 al moest starten, is verder vertraagd en gaat meer geld kosten dan begroot.

Begin 2017 kwam Staay Food met het plan om een enorme verticale boerderij te bouwen voor de teelt van luxe slasoorten. In speciaal ontworpen klimaatkamers kunnen de planten in negen verdiepingen onder ledlicht en zonder bestrijdingsmiddelen geteeld worden. Staay Food begrootte €8 miljoen voor de bouw van het complex, waarvoor een subsidie van een Europees fonds werd verkregen. Maar dat bleek lang niet genoeg.

Hogere kosten

De verzekeraar stelde hoge eisen aan de brandpreventie, waardoor het originele bouwplan volledig van tafel moest. Er werd een tweede versie ontworpen, maar ook de bouw daarvan is nog niet begonnen. Volgens algemeen directeur Rien Panneman is het wachten nog op de schriftelijke bevestiging van subsidie uit Europa. Door de vertraging is het project wel een stuk duurder geworden; het wordt nu op €10 miljoen begroot. De sla die Staay Food er gaat telen zal daardoor twee keer zo duur worden als regulier geteelde sla.

Bron: Financieel Dagblad

Lees ook
Start-ups: innovatieve aanjagers of fragiele probeersels?

Start-ups: innovatieve aanjagers of fragiele probeersels?

Stilstand is achteruitgang. De voedingsmiddelenindustrie heeft aanjagers nodig: start-ups. Die krijgen vaak hulp van allerlei projecten, instellingen en bedrijven. Toch leidt een groot deel van de start-ups uiteindelijk tot niets. Is die hulp wel nuttig? Wat maakt het zo moeilijk voor start-ups om te groeien? Regelmatig halen ze de pers: levensmiddelenfabrikanten...

Bladgroenten "met kluit" verkrijgbaar bij Marqt

Bladgroenten "met kluit" verkrijgbaar bij Marqt

Vanaf deze week verkoopt supermarktketen Marqt bladgroenten met kluit, zegt het bedrijf in een persbericht. De groenten zijn milieuvriendelijk geteeld en blijven langer vers.  Marqt laat de groenten telen in een kassysteem van Urban Ponics uit Venlo. Dat bedrijf heeft een kas ontwikkeld die urban farming met aeroponics mixt,...

Fuze Tea beste productintroductie van 2018

Fuze Tea beste productintroductie van 2018

Fuze Tea, de ijsthee van Coca-Cola, is met afstand de beste productintroductie in de Intro Top 20. Met een omzet van €248.331 per actieve week is het de winnaar van alle productintroducties in 2018. Hiermee komt het ook meteen in de top vijf succesvolste introducties van de afgelopen negentien jaar. Onderzoeksbureau IRI Nederland deed onderzoek...