Groter aanbod gecertificeerde vis in supermarkt

Stand van zaken

Het aanbod van gecertificeerde vis in de Nederlandse supermarkten is verder vergroot. In de categorieën vers, diepvries en conserven draagt bijna driekwart (74 procent) van de visproducten het MSC- of ASC-keurmerk voor duurzaam gevangen of verantwoord gekweekte vis. Vorig jaar was dat nog 70 procent. Dat blijkt uit de analyse ‘Stand in het schap’ van de Marine Stewardship Council (MSC) en de Aquaculture Stewardship Council (ASC). 

MSC en ASC onderzochten samen met de grootste supermarkten en vismerken voor de tweede keer de Nederlandse visschappen op gecertificeerde producten en het gebruik van deze keurmerken. De nieuwe editie gaat over het jaar 2018 en ten opzichte van de vorige editie zijn er twee nieuwe productcategorieën opgenomen; diervoeding en convenience.

Groei in conserven en diepvries

De verschillen tussen de categorieën diepvries, conserven en verse vis zijn groot. Het aandeel MSC- en ASC-gecertificeerde vis in het diepvriesschap ligt met 94 procent (vorig jaar 91 procent) en in het versschap met 82 procent (vorig jaar 82 procent) heel hoog, terwijl bij de conserven nog steeds minder dan de helft van de producten een keurmerk draagt. Toch laat het conservenschap wel een stijging zien: het aandeel gecertificeerde visconserven is van 41 procent naar 48 procent gestegen. Er zijn bijna geen huismerk blikproducten. De stijging komt met name door de A-merken, die hun aanbod tonijnproducten met MSC-keurmerk met 33 procent hebben uitgebreid en zich samen met hun leveranciers inzetten voor de verdere verduurzaming van de tonijnvisserij.

Ook de categorie diepvries laat goede ontwikkelingen zien. 86 procent van de garnalen draagt het MSC- of ASC-keurmerk (vorig jaar 70 procent). Ook het aandeel van zalm met ASC-of MSC-keurmerk groeide. Van 85 procent naar 97 procent. Andere soorten zoals koolvis, pangasius en kabeljauw zijn net als vorig jaar 100 procent als MSC- of ASC-gecertificeerd beschikbaar.

“De resultaten laten zien dat de Nederlandse consument meer keus heeft dan ooit tevoren voor verantwoord gecertificeerde vis. Het is veelbelovend om te zien dat het ASC keurmerk op een groeiend aantal producten terug te vinden is, vooral bij populaire soorten zoals zalm en garnaal,” aldus Maud van den Haspel, ASC Commercial Manager voor Nederland. “ASC zal zich samen met leveranciers en retailers blijven inzetten voor een steeds breder gecertificeerd aanbod voor visconsumenten. Zo belonen we viskwekers die mens- en milieuvriendelijk werken en minimaliseren we de impact van de vis, schaal- en schelpdieren waar we allemaal zo van houden.”

Diervoeding en convenience

De categorieën diervoeding en convenience werden voor het eerst onderzocht. Hier is vis niet het hoofdingrediënt en het gebruik van keurmerken is pas in de afgelopen jaren sterker ontwikkeld. In de categorie convenience is het aandeel van producten met keurmerk 76 procent, met name bij sushi, pizza en maaltijden. Bij diervoeding ligt dit een stuk lager, namelijk 28 procent. MSC en  ASC verwachten dat het keurmerkgebruik de komende jaren toeneemt, net als in de andere segmenten eerder is gebeurd.

Uitdagingen

Over het algemeen geldt dat hoe groter en diverser het visassortiment van een supermarkt is, hoe groter ook de uitdaging is om de producten van een keurmerk te voorzien. Maar er is zeker sprake van zichtbare groei en zowel de deelnemende supermarkten als de A-merken blijven zich inzetten om het aanbod onafhankelijk gecertificeerde vis te vergroten. De grootste winst valt nog steeds te halen in het conservenschap. Dit komt mede doordat met de vangst en het beheer van de in blik verkrijgbare soorten (zoals tonijn en sardine) veel internationale duurzaamheidsuitdagingen gepaard gaan, bijvoorbeeld als het gaat om internationale vangstafspraken.

“Om een duurzame visconsumptie te bevorderen is het belangrijk de markt en de consumenten-voorkeuren goed te kennen. We hebben de afgelopen weken interessante inzichten verkregen over het gedrag en de wensen van de consument via onze Nationale Tonijn Enquête. Consumenten willen graag duurzaam, maar weten niet altijd hoe. Nu presenteren we de stand van zaken in het supermarktschap en tonen we de vooruitgang die producenten en supermarkten boeken als het gaat om duurzaam gecertificeerde vis”, legt Hans Nieuwenhuis, Program Director Benelux van de MSC, uit. “MSC zet zich voortdurend in voor een duurzaam beheer van de visbestanden om samen met de hele visketen ervoor te zorgen dat er genoeg vis in onze oceanen zit, voor de huidige en nieuwe generaties. Voor ons ligt een belangrijke taak waarvoor gelukkig op Wereld Oceanen Dag op grote schaal aandacht wordt gevraagd.”

Bron: Vismagazine

Lees ook
Omzet 'Beter Leven' keurmerk met bijna 40% gestegen

Omzet 'Beter Leven' keurmerk met bijna 40% gestegen

Het marktaandeel van duurzaam voedsel is in 2017 hard gegroeid. In 2017 kochten huishoudens voor 4,5 miljard euro aan dier- en milieuvriendelijk geproduceerd voedsel. De omzet van het 'Beter Leven' keurmerk groeide zelfs met 39% ten opzichte van 2016. Dat staat in de Monitor Duurzaam Voedsel 2017, die Wageningen Economic Research in opdracht van het...

Vegan SeaStar brengt plantaardige sashimi op de markt

Vegan SeaStar brengt plantaardige sashimi op de markt

Vegan Junk Food Bar en Vegan XL lanceerden gisteren de No Tuna en Zalmon Sashimi van het nieuwe merk Vegan SeaStar. Deze plantaardige visvervangers zijn gemaakt op basis van tapiocazetmeel en glucose uit zeewier. De producten zullen vanaf maandag in de Vegan Junk Food Bar aan het Marie Heinekenplein in Amsterdam op de kaart staan. Ook zal het product...

Er komt een nieuw keurmerk voor duurzame zuivel

Er komt een nieuw keurmerk voor duurzame zuivel

Stichting Milieukeur (SMK) gaat een certificatieschema voor duurzame zuivel publiceren onder het eigen keurmerk ‘On the way to PlanetProof’. Dat laat de stichting in een persbericht weten. Om het keurmerk te mogen dragen, moet melk voldoen aan eisen voor diergezondheid, dierenwelzijn, biodiversiteit en klimaat. Ook weidegang en grondgebondenheid zijn...