GS1: hergebruik barcodes moet stoppen

barcode

GS1 Nederland vraagt aan bedrijven om te stoppen met het hergebruiken van barcodes. Unieke barcodes zorgen voor duidelijkheid en transparantie, en kunnen bovendien bijdragen ketentransparantie.

Voorheen was het geen probleem om barcodes (ook wel Global Trade Item Number of GTIN genoemd) te hergebruiken. Zodra een bepaald product was uitverkocht of uit het assortiment ging, kon de GTIN voor een ander product gebruikt worden. Maar sinds de groei van het internet en het online shoppen is het hergebruiken van GTIN’s niet praktisch meer. Doordat producten en bijbehorende productinformatie voor altijd online vastgelegd staan kan er namelijk verwarring ontstaan. Als consumenten onderzoek doen naar hun product is het niet ongewoon dat ze bij een ander product – met dezelfde code – terechtkomen. Om deze reden pleit GS1 Nederland voor unieke barcodes voor ieder product.

Transparantie

Een groot voordeel van de unieke barcodes is dat bedrijven makkelijker gegevens kunnen uitwisselen over producten in de keten. Wanneer ieder product een unieke code heeft, zou het barcode-systeem op dezelfde manier kunnen functioneren als de tegenwoordig zo populaire blockchainsystemen om productketens transparanter te maken. Producenten kunnen de code op het product scannen en de productie-informatie kan worden opgeslagen in de database. De consument kan dan eveneens via de barcode alle gegevens opvragen.

Gegevens

Het belang van goede productidentificatie wordt in zowel de fysieke als de digitale wereld steeds belangrijker. GS1 is een onafhankelijke organisatie die zich inzet voor de ontwikkeling en het beheer van internationale standaarden voor identificatie, vastleggen en delen van gegevens. Zij werken vooral samen met retailers, hun leveranciers en logistiek dienstverleners. Ook in de food sector zoeken producenten naar manieren om hun ketens openbaar en permanent vastleggen.

Lees ook
Nestlé en Carrefour brengen blockchain in de praktijk

Nestlé en Carrefour brengen blockchain in de praktijk

Voor het eerst maakt ook Nestlé de keten van een van zijn producten inzichtelijk via een blockchain-app. Consumenten van Mousline aardappelpuree kunnen nu de oorsprong achterhalen van hun pieperprakje. Door middel van een QR-code kunnen consumenten nu data opvragen over de Franse puree. Een erg ingewikkelde keten is het nog niet; het product...

Blockchain voor een betere wereld

Blockchain voor een betere wereld

In dit tweede deel van onze grondige duik in de wereld van de blockchain kijken we naar de potentie van transparante ketens om uitbuiting, kinderarbeid en slavernij de wereld uit te helpen. Kan blockchain keurmerken als Fairtrade en Rainforest Alliance overbodig maken? Sinds vorig najaar kunnen klanten van Albert Heijn via een code op de fles de herkomst...

Transparante eierketen bij Albert Heijn

Transparante eierketen bij Albert Heijn

Vanaf vandaag is de herkomst van de eieren van Albert Heijn te traceren. Door de code van het ei in te vullen op de website kun je onder andere achterhalen waar en wanneer het ei is gelegd. Op alle eieren met 1 ster van het Beter Leven Keurmerk staan twee codes die klanten kunnen invoeren op de website www.check-je-ei.nl. Hier kun je, naast de datum...