Guacamole dip AH 'wint' Kletsmajoor-award
De guacamole dip van Albert Heijn krijgt de Kletsmajoor-award van de Consumentenbond. Consumenten konden stemmen op producenten die volgens de bond ‘kletspraatjes verkopen’. Diverse producten stonden in de Wall of Shame.
Ruim 18.500 consumenten hebben gestemd op het 'Kletsplaatje van de Maand' en de 'Kletsmajoor' smoezenverkiezing.' Ruim 7000 daarvan kozen voor ‘de smoes van Albert Heijn’.
De kritiek van de Consumentenbond op de dip was dat het product slechts 0,7 procent avocadopoeder bevat. waardoor het geen guacamole zou mogen heten. Op de tweede plek kwam Healthy People met blauwe bosbes- en framboossap. Derde is de ‘smoes van Rivella’ over natuurlijke ingrediënten geworden.
'Flauwe marketingtrucs'
De award is onderdeel van de Kletspraatjes-campagne waarmee de Consumentenbond producten en reclame-uitingen van levensmiddelenfabrikanten aan de tand voelt. Met de campagne wil de organisatie een einde maken aan de in hun ogen ‘flauwe marketingtrucs van fabrikanten’.
Meerdere fabrikanten hebben, mede door de aandacht, hun product inmiddels aangepast, stelt de bond. AH had al voor de verkiezing aangekondigd de dip uit het schap te halen en te vervangen door een alternatief product.
Een tiental andere fabrikanten is inmiddels bezig om het product aan te passen. Healthy People en Heinz, waarvan Brinta Wake Up banaan werd bekritiseerd, weigeren echter volgens de bond om hun producten aan te passen. Ook Fred & Ed smaakwater en Robinsons Fruit Shoot worden niet aangepast.
“Het lijkt soms dweilen met de kraan open”, zegt directeur Bart Combéé. “De campagne stopt, maar de strijd is nog niet voorbij.” De Consumentenbond wil dat het ministerie van VWS de regels rond productenclaims verbetert en dat de NVWA de handhaving verbetert.
Lees ook:
Altijd op de hoogte blijven?
Meer over
Lees ook
Nieuwe Warenwetbesluit Meel en Brood 1 juli van kracht
Het nieuwe Warenwetbesluit Meel en Brood gaat vanaf vrijdag 1 juli van kracht. Daarmee kan de consument voortaan aan de naam van het brood direct zien om welk soort brood het gaat: wit, bruin of volkoren.
Hoge kwaliteit etikettering steeds meer een must
Een etiket bevat dé informatie die een consument nodig heeft voor het maken van een aankoop. Best belangrijk dus dat een etiketteringsproces goed is ingericht. Niet alleen voor de consument, maar ook voor de tracebility van het product en de ingrediënten.
Consumentenbond: Alcoholfabrikanten moeten transparant zijn over hun producten
De Consumentenbond vindt dat alcoholfabrikanten niet transparant zijn over hun drank. Op het etiket ontbreken vaak de ingrediënten en voedingswaarde, zoals het aantal calorieën en het suikergehalte. Daarom roept de Consumentenbond op tot verplichte etikettering op alcohol.