Guacamole dip AH 'wint' Kletsmajoor-award
De guacamole dip van Albert Heijn krijgt de Kletsmajoor-award van de Consumentenbond. Consumenten konden stemmen op producenten die volgens de bond ‘kletspraatjes verkopen’. Diverse producten stonden in de Wall of Shame.
Ruim 18.500 consumenten hebben gestemd op het 'Kletsplaatje van de Maand' en de 'Kletsmajoor' smoezenverkiezing.' Ruim 7000 daarvan kozen voor ‘de smoes van Albert Heijn’.
De kritiek van de Consumentenbond op de dip was dat het product slechts 0,7 procent avocadopoeder bevat. waardoor het geen guacamole zou mogen heten. Op de tweede plek kwam Healthy People met blauwe bosbes- en framboossap. Derde is de ‘smoes van Rivella’ over natuurlijke ingrediënten geworden.
'Flauwe marketingtrucs'
De award is onderdeel van de Kletspraatjes-campagne waarmee de Consumentenbond producten en reclame-uitingen van levensmiddelenfabrikanten aan de tand voelt. Met de campagne wil de organisatie een einde maken aan de in hun ogen ‘flauwe marketingtrucs van fabrikanten’.
Meerdere fabrikanten hebben, mede door de aandacht, hun product inmiddels aangepast, stelt de bond. AH had al voor de verkiezing aangekondigd de dip uit het schap te halen en te vervangen door een alternatief product.
Een tiental andere fabrikanten is inmiddels bezig om het product aan te passen. Healthy People en Heinz, waarvan Brinta Wake Up banaan werd bekritiseerd, weigeren echter volgens de bond om hun producten aan te passen. Ook Fred & Ed smaakwater en Robinsons Fruit Shoot worden niet aangepast.
“Het lijkt soms dweilen met de kraan open”, zegt directeur Bart Combéé. “De campagne stopt, maar de strijd is nog niet voorbij.” De Consumentenbond wil dat het ministerie van VWS de regels rond productenclaims verbetert en dat de NVWA de handhaving verbetert.
Lees ook:
Altijd op de hoogte blijven?
Meer over
Lees ook
Veiligheidswaarschuwing nougat taartpunten van Quaranta
Rosenberg Import b.v. waarschuwt voor de nougat taartpunten van Quaranta. Het bedrijf heeft vastgesteld dat het product 'Zachte nougat met pure chocolade en oranje schillen' foutief is geëtiketteerd als 'Zachte Nougat met bessen'. Het product bevat soja, terwijl dit niet op het etiket staat vermeld. Bij mensen met een soja-allergie kan de consumptie...
Nutella met eigen boodschap
Liefhebbers van Nutella kunnen hun eigen wens of boodschap op het etiket van de Nutella-pot laten zetten en deze versturen naar zichzelf of een ander. Een dergelijke persoonlijke boodschap kan ook als profiel- of omslagfoto worden aangemaakt om te delen via Facebook of Twitter. Dit in het kader van de actie Zeg het met Nutella. Er kan op de site van...
Barcode wint terrein bij online verkopen
Bij het online verkopen van producten in webwinkels wordt steeds vaker een barcode gebruikt. Nieuwe online aanbieders leveren dan ook de belangrijkste groei in het aantal GS1 deelnemers. Dat staat in het GS1 Nederland Jaarplan 2017+. Vanwege de hoge implementatiegraad staan de identificatiestandaarden in de belangstelling van bedrijven als Google, eBay maar ook van Bol.com en Amazon, stelt GS1 Nederland. Fouten in codes Toch gaat het bij het gebruik van GS1 barcodes (EAN codes) door online bedrijven nog wel eens fout, stelt de organisatie. Zo gebruiken sommige online aanbieders meerdere GS1 codes...