Guacamole dip AH 'wint' Kletsmajoor-award

22 augustus 2014

De guacamole dip van Albert Heijn krijgt de Kletsmajoor-award van de Consumentenbond. Consumenten konden stemmen op producenten die volgens de bond ‘kletspraatjes verkopen’. Diverse producten stonden in de Wall of Shame.

Ruim 18.500 consumenten hebben gestemd op het 'Kletsplaatje van de Maand' en de 'Kletsmajoor' smoezenverkiezing.' Ruim 7000 daarvan kozen voor ‘de smoes van Albert Heijn’.

De kritiek van de Consumentenbond op de dip was dat het product slechts 0,7 procent avocadopoeder bevat. waardoor het geen guacamole zou mogen heten. Op de tweede plek kwam Healthy People met blauwe bosbes- en framboossap. Derde is de ‘smoes van Rivella’ over natuurlijke ingrediënten geworden.

'Flauwe marketingtrucs'

De award is onderdeel van de Kletspraatjes-campagne waarmee de Consumentenbond producten en reclame-uitingen van levensmiddelenfabrikanten aan de tand voelt. Met de campagne wil de organisatie een einde maken aan de in hun ogen ‘flauwe marketingtrucs van fabrikanten’.

Meerdere fabrikanten hebben, mede door de aandacht, hun product inmiddels aangepast, stelt de bond. AH had al voor de verkiezing aangekondigd de dip uit het schap te halen en te vervangen door een alternatief product.

Een tiental andere fabrikanten is inmiddels bezig om het product aan te passen. Healthy People en Heinz, waarvan Brinta Wake Up banaan werd bekritiseerd, weigeren echter volgens de bond om hun producten aan te passen. Ook Fred & Ed smaakwater en Robinsons Fruit Shoot worden niet aangepast.

“Het lijkt soms dweilen met de kraan open”, zegt directeur Bart Combéé. “De campagne stopt, maar de strijd is nog niet voorbij.” De Consumentenbond wil dat het ministerie van VWS de regels rond productenclaims verbetert en dat de NVWA de handhaving verbetert.

Lees ook:

'AH stopt met avocadoarme guacamole' (22 juli 2014)

Altijd op de hoogte blijven?