Guacamole dip AH 'wint' Kletsmajoor-award

De guacamole dip van Albert Heijn krijgt de Kletsmajoor-award van de Consumentenbond. Consumenten konden stemmen op producenten die volgens de bond ‘kletspraatjes verkopen’. Diverse producten stonden in de Wall of Shame.

Ruim 18.500 consumenten hebben gestemd op het 'Kletsplaatje van de Maand' en de 'Kletsmajoor' smoezenverkiezing.' Ruim 7000 daarvan kozen voor ‘de smoes van Albert Heijn’.

De kritiek van de Consumentenbond op de dip was dat het product slechts 0,7 procent avocadopoeder bevat. waardoor het geen guacamole zou mogen heten. Op de tweede plek kwam Healthy People met blauwe bosbes- en framboossap. Derde is de ‘smoes van Rivella’ over natuurlijke ingrediënten geworden.

'Flauwe marketingtrucs'

De award is onderdeel van de Kletspraatjes-campagne waarmee de Consumentenbond producten en reclame-uitingen van levensmiddelenfabrikanten aan de tand voelt. Met de campagne wil de organisatie een einde maken aan de in hun ogen ‘flauwe marketingtrucs van fabrikanten’.

Meerdere fabrikanten hebben, mede door de aandacht, hun product inmiddels aangepast, stelt de bond. AH had al voor de verkiezing aangekondigd de dip uit het schap te halen en te vervangen door een alternatief product.

Een tiental andere fabrikanten is inmiddels bezig om het product aan te passen. Healthy People en Heinz, waarvan Brinta Wake Up banaan werd bekritiseerd, weigeren echter volgens de bond om hun producten aan te passen. Ook Fred & Ed smaakwater en Robinsons Fruit Shoot worden niet aangepast.

“Het lijkt soms dweilen met de kraan open”, zegt directeur Bart Combéé. “De campagne stopt, maar de strijd is nog niet voorbij.” De Consumentenbond wil dat het ministerie van VWS de regels rond productenclaims verbetert en dat de NVWA de handhaving verbetert.

Lees ook:

'AH stopt met avocadoarme guacamole' (22 juli 2014)

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Meer over
Lees ook

Recall Jumbo kipfilet

Jumbo haalt per direct kipfilet plakjes kipfilet (64 gram) uit de schappen. Het broodbeleg bevat melk, terwijl dit per abuis niet op het etiket is vermeld. Het gaat om Jumbo Kipfilet 64 gram met EAN-code 8718452190195 en houdbaarheidsdatum 17-12-2016 t/m 04-01-2017. Met het product zelf is niets mis. Het betreft uitsluitend een onvolledige ingrediëntendeclaratie. Melkallergie Bij mensen met melkallergie of een lactose-intolerantie kan de consumptie van het product mogelijk leiden tot klachten. Mensen die geen melkallergie hebben, kunnen het broodbeleg gewoon consumeren. Klanten die de kipfilet...

Vermoedens voedselfraude: helft onderzoeken in vlees

Vermoedens voedselfraude: helft onderzoeken in vlees

In de periode 2014 tot en met september 2016 waren er in totaal 125 vermoedens van voedselfraude. In 43 van de gevallen heeft dit geleid tot een strafrechtelijk onderzoek. Het ging hierbij onder meer over etikettering. Ongeveer de helft van deze onderzoeken had betrekking op vlees. Dat antwoordt minister Schippers van VWS op Kamer-vragen naar aanleiding...

Minister laat Voedings-app ontwikkelen

Minister Schippers van Volksgezondheid laat het Voedingscentrum een Voedings-app ontwikkelen. Deze bevat informatie over de samenstelling en voedingswaarde van de diverse producten die op de markt zijn. Dat meldt de minister in het actieplan etikettering van levensmiddelen. Schippers heeft een brief over het actieplan naar de Tweede Kamer is gestuurd. Geïnformeerde keuze Zij vindt dat consumenten de beschikking moeten hebben over eenduidige en eerlijke informatie om op basis daarvan een geïnformeerde en bewuste keuze te kunnen maken. “Ik zie veel meerwaarde in een ‘voedings-app’ voor de geïnteresseerde...